Wanneer je een zakelijke website wilt (laten) bouwen, is het natuurlijk ook belangrijk om goed na te denken over je webteksten. Je kunt ze laten schrijven, maar je kunt het ook zelf doen. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste. Waarom? Dat zal ik je vertellen.

Toen ik nog in de muziekbusiness zat, heb ik een keer meegedaan aan een workshopavond waar je onder andere een fotoshoot kunt doen, een liedje kon opnemen en een bio voor je website kon laten schrijven door twee professionele copywriters.

Ik zat met ze aan tafel, zij stelden me een hoop vragen, en schreven zo een prachtige bio. En toch was ik er niet blij mee. Niet omdat ze slechte schrijvers waren. Integendeel, ik denk dat ze heel goed waren in hun vak. Maar het resultaat klopte niet voor mijn gevoel. Het was niet… mij.

Omdat ik zelf al een aantal jaar met veel plezier blogde, wist ik dat het ook anders kon. En sindsdien ben ik ervan overtuigd dat je als eenpitter het beste je teksten zelf kunt schrijven – eventueel met een beetje hulp en guidance.

Dit zijn mijn redenen:

1 – Jij kent jouw expertise het best

Jij bent goed in je vak. Je weet er alles van. De basiskennis, maar ook specialistische kennis. Met alles wat je doet, bouw je meer ervaring op en verzamel je onbewust een hoop herinneringen en anekdotes die je zou kunnen gebruiken in het schrijven van je webteksten.

Ook al doet een goede copywriter zijn of haar best om goede vragen te stellen en jouw te leren kennen, het kan toch lastig zijn om bepaalde vakkennis te verweven in je webteksten , of om de juiste termen en anekdotes in de juiste context te zetten.

Vooral als je een zakelijke blog bijhoudt, is het bijna ondoenlijk om goed de diepte in te gaan als je iemand anders je teksten laat schrijven – en ook nog eens reteduur.

2 – Je kunt in je eigen stem schrijven

Wanneer je ZZP’er bent, is je website niet alleen een etalage voor de diensten die je aanbiedt, maar ook een manier om jou als persoon beter te leren kennen. Iedereen spreekt met een andere stem, iedereen gebruikt andere woorden, en dat zie je ook terug in de manier waarop je schrijft, hoe je je zinnen samenstelt.

Als webmaster bij GroenLinks Hengelo heb ik het nieuwe bestuur (inclusief mezelf als nieuwbakken penningmeester) opgedragen om een voorstelstukje te schrijven aan de hand van een aantal writing prompts.

Zo heeft ieder stukje min of meer dezelfde lengte en structuur, maar is het toch heel anders: alle vier hebben we de vragen op onze eigen manier geïnterpreteerd, en ook is ieders stem en karakter duidelijk terug te vinden in onze manier van schrijven.

Zo merk je dat de één extravert en actief is, de ander wat ouder en deftiger. Mocht iemand van buiten contact met ons bestuur opnemen, dan durf ik er donder op te zeggen dat ze mailen naar degene die qua stem en karakter het meest bij hen aansluit.

Had ik al mijn medebestuurders de vragen gesteld en zelf de stukjes geschreven, dan waren ze veel uniformer geweest qua stijl en interpretatie – en was er veel minder van de persoon zelf overgebleven, vanwege de extra “vertaalslag” van interviewvraag naar geschreven stukje.

3 – Je kunt 100% ongefilterd je enthousiasme laten zien

Als ondernemer heb je waarschijnlijk van je passie je werk gemaakt. Je zet iedere dag jouw talenten in voor anderen en daar ben je trots op. En dat enthousiasme kun je ook laten shinen in je webteksten!

Ken je dat moment wanneer iemand iets vraagt waar je super gepassioneerd over bent, en je niet meer kunt ophouden met praten? Nou, precies, dat, maar dan achter een toetsenbord.

Ben je ergens mega enthousiast over, weet je er veel van, dan kom je op een gegeven moment in een flow en schrijf je zo een megablog. Na afloop kun je altijd kijken of je die blog kunt opsplitsen, of dat je sommige stukjes kunt gebruiken als fijne quotes en snippets op social media, of op andere pagina’s op je website.

Vind je het lastig om die schrijfmotor vanuit het niets op gang te brengen? Bijvoorbeeld voor dingen als je bio pagina of andere webpagina’s? Snap ik. Vond ik in het begon ook moeilijk. Maar een paar goede writing prompts kunnen je absoluut op je praatstoel (of in dit geval schrijfstoel) krijgen. Zoals bijvoorbeeld mijn cheat sheets: writing prompts en designgids in één. Zo sla je twee vliegen in één klap. Ook mooi.

Ben jij op dit moment jouw zakelijke website aan het bouwen, of zijn jouw teksten na een paar jaar wel toe aan een update? Check ze dan zeker even in mijn webshop.

Winkelwagen
Scroll naar top