Een online artikel moet net zo lekker weglezen als een artikel in een papieren tijdschrift, ja toch? Daarom zijn er bepaalde guidelines waar je rekening mee kunt houden wanneer je een blogpost schrijft. Harde regels wil ik ze niet noemen, maar ze kunnen wel degelijk voor grote verbeteringen zorgen. Doe er je voordeel mee!

Ter illustratie gebruiken we twee artikelen: mijn artikel van vorige week over de introductievideo, en een recent artikel van mijn ecoblog CherryCharlie.nl. Zo kun je de overeenkomsten goed zien, maar ook het verschil in hoe ik de punten heb toegepast.

1 – Duidelijke titel

Een goede blogpost begint met een titel die interesse wekt, en tegelijkertijd een idee geeft wat je als lezer kunt verwachten.

2 – Titelfoto

Een passende foto voor bij het artikel. Dit kan een stockfoto zijn, of een eigen foto. Mensen vinden een afbeelding namelijk fijn om te zien. Ik heb een eigen set foto’s die ik afwissel.

Je kunt dit fancy achter je titel plaatsen, maar je kunt de titelfoto ook boven of onder je titel plaatsen.

3 – Introductie

Zorg voor een korte, pakkende introductie. Begin met een vraag of toepasselijke anekdote, en vertel kort waar het artikel over gaat.

  • Tip van flip: Ik maak mijn intro altijd bold en voeg altijd het zoekwoord toe. Zo sla ik drie vliegen in één klap: ten eerste het zoekwoord in de eerste alinea (SEO), ten tweede het zoekwoord dikgedrukt (SEO) en als laatste onderscheidt mijn intro zich van de rest van de tekst (leesbaarheid).

4 – Inhoudsopgave

Vooral handig bij langere artikelen, maar zoals je ziet ook heel bruikbaar bij kortere blogs! Zo kunnen je lezers direct naar een deel klikken wat voor hen interessant is. Ik heb de inhoudsopgave in het ene artikel wel gebruikt, in het andere niet.

5 – Duidelijke koppen

Wees toe the point in je koppen en zorg dat je titels qua uiterlijk duidelijk verschillen van je body tekst. Dit maakt je artikel makkelijk scanbaar.

6 – Korte alinea’s

Maak je alinea’s niet te lang. Een beeldscherm leest lastiger dan papier, dus zorg ervoor dat je lezer de draad niet kwijtraakt.

7 – Visuele elementen

Lange lappen tekst zijn een verschrikking om te lezen. Niet alleen op papier, maar ook op een beeldscherm. Zorg dat je voor genoeg afwisseling zorgt door visuele elementen toe te voegen in de vorm van foto’s, video’s, kaders, lijsten en iconen. Hier op Charlottes Tekst en Media gebruik ik vooral lijsten / iconen, op CherryCharlie.nl maak ik veel meer gebruik van foto’s.

8 – Afsluiting / call to action

Eindig je artikel niet te abrubt. Zorg voor een afsluiting, conclusie of call to action. In het eerste voorbeeld is het een kader met de mogelijkheid om in te schrijven voor de nieuwsbrief voor meer inspiratie. In het tweede voorbeeld een affiliate link om het betreffende boek te kopen.

9 – Artikelbreedte

Zie je dat mijn artikelen niet helemaal paginabreed zijn uitgelijnd? Dat is met opzet. Brede regels zijn namelijk lastig te lezen. Het is heel vervelend om met je ogen he-le-maal van de rechterkant van het scherm terug naar de linkerkant te bewegen, en dan het begin van de goede regel weer te vinden. Houd het smal!

Natuurlijk zijn niet alle punten vereist voor een goede blogpost – soms komt het nou eenmaal zo uit dat je geen foto’s nodig hebt, of geen inhoudsopgave. Gebruik deze lijst vooral als leidraad!

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen op het gebied van bloggen, webdesign, online en duurzaam ondernemen?

Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse inspiratiemailing!

Je kunt je op ieder gewenst moment weer uitschrijven.

   
           
   
Winkelwagen
Scroll naar top

Download gratis mijn checklist voor een duurzame website!

 

Door je in te schrijven ontvang je maandelijks mijn inspiratiemailing, reminders voor het tweewekelijkse inloopuurtje en af en toe een toffe aanbieding. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.