Zakelijk bloggen doe je niet voor de lol. Het heeft een functie, een doel. Wanneer je dat doel goed voor ogen hebt, is het ook een stuk makkelijker om met contentideeën te komen en er wekelijks of maandelijks een dagdeel voor vrij te maken. Ik geef je een aantal manieren om je blog strategisch in te zetten.

👩🏻‍💻 1 – Beter vindbaar zijn in Google

Eén van de grote voordelen van bloggen ten opzichte van social media gebruiken, is dat je blogs vindbaar zijn in zoekmachines. Niet alleen Google, maar ook Bing, Ecosia, etc. Hoe meer pagina’s van jouw website gevonden worden en hoe hoeger je scoort, hoe makkelijker potentiële klanten jou ontdekken.

👩🏻‍💻 2 – Veelgestelde vragen beantwoorden

Als specialist in jouw vakgebied krijg je waarschijnlijk vaak dezelfde vragen: “Hoe houd ik mijn boekhouding het handigst bij?” “Hoe moet ik deze plant verzorgen?” “Hoe schrijf ik inspirerende blogs?”

Het beantwoorden van deze veelgestelde vragen heeft een dubbele functie: ten eerste helpt het je om beter vindbaar te zijn in Google, ten tweede hoef jij niet iedere keer tijd te steken in constant hetzelfde uit te leggen.

👩🏻‍💻 3 – Vertrouwen opbouwen

Wanneer iemand dan op jouw blog terecht is gekomen, omdat hij met bepaalde vragen zit, kun je met diezelfde blog vertrouwen opbouwen. Laat zien wat je in huis hebt. Help en inspireer je potentiële klant. Op een blog kun je makkelijker de diepte in dan op Facebook of Instagram: denk bijvoorbeeld aan een uitgebreide tutorial met screenshots erbij. Heel fijn om in eigen tempo te doorlopen.

Hoe meer je bezoeker heeft aan jouw blogposts, hoe meer je een band opbouwt, en hoe groter de kans dat hij uiteindelijk iets bij je koopt.

👩🏻‍💻 4 – Eerste stappen bieden (of vervolgstappen)

Moet jouw ideale klant op een bepaald niveau zijn of aan een paar begineisen voldoen voordat je hem goed kunt helpen? Dat kun je ook mooi met je blog doen.

Bijvoorbeeld in mijn geval: ik bied een uitgebreide workshop zakelijk bloggen aan. Daarvoor moet de persoon in kwestie wel eerst een geschikte website hebben. En niet te vergeten: de geweldige voordelen van bloggen inzien!

Of juist andersom: Klanten hebben een product of dienst bij je afgenomen, en op je blog geef je ze tips om zelf het onderhoud te doen. Zo blijf je in de picture, en nemen ze jou eerder in de arm als ze behoefte hebben aan vervolgstappen.

👩🏻‍💻 5 – Opstapje naar je sales funnel

Ook kun je je blog strategisch inzetten als opstapje voor je sales funnel. Een blog is gratis te lezen en dus heel laagdrempelig. Wanneer een lezer jouw blog waardevol vond en je promoot een gerelateerde gratis weggever onder al je blogposts, dan is het maar een heel kleine stap om dat emailadres in te vullen – je bezoeker weet immers al dat je waarde biedt.

Wil je starten met bloggen, maar heb je geen idee waar te beginnen? Ben je bang dat je writer's block krijgt? Blog je al, maar krijg je er weinig voor terug?

In de cursus Waardevol Bloggen leer je in 10 modules hoe je inspirerende, evergreen content schrijft én voor je aan het werk zet.


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top