Je blog uitmesten: Zo doe je dat écht goed

Om duurzamer om te gaan met je website, helpt het om af en toe je blog eens flink uit te mesten. Maar aan de andere kant is die blog ook goed voor je SEO. Hoe meer artikelen je hebt, hoe beter je gevonden wordt, right? Min of meer waar. In dit artikel vertel ik je hoe je een goede balans kunt vinden, en hoe je je blog écht een keer goed kunt uitmesten.

De functie van een zakelijke blog

Laten we bij het begin beginnen: Wat is precies de functie van die blog? Een zakelijke blog is doorgaans bedoeld om goed gevonden te worden in zoekmachines op jouw expertise. Hoe meer relevante bezoekers er op jouw website komen, hoe makkelijker jij jouw producten en diensten kunt verkopen.

En in dat woordje “relevant” zit het ‘m. Want het is niet “hoe meer bezoekers”, maar “hoe meer RELEVANTE bezoekers”. Stel dat je een artikel hebt wat een hoop mensen aantrekt, maar het artikel sluit totaal niet aan op jouw aanbod, dan trek je dus een hoop mensen naar je site naar dat ene artikel, die waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in een totaal ongerelateerd aanbod. Nutteloze bezoekers dus. Zonde.

Zo ben ik in 2020 begonnen met ondernemen vanuit het bloggen. Eerst heel erg in de tekst-gerelateerde hoek, later veel meer de techniek en het webdesign. Vond ik leuker. Maar mijn artikelen over bloggen en teksten schrijven zijn niet per se heel relevant meer voor mijn aanbod. Sommige wel, sommige niet.

Het is dan beter om in totaal minder bezoekers aan te trekken, die dan beter passen bij je aanbod, dan om heel veel bezoekers aan te trekken waar je niet zoveel aan hebt. Duurzamer verkeer dus!

Zo ga je te werk

Audit je blog

Loop al je blogposts langs. No joke. Echt allemaal. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Past dit artikel nog bij mijn bedrijf / mijn aanbod / mijn visie?
    Blogposts die niet meer passen bij wie jij bent en wat je doet, voegen niet zoveel toe aan jouw website.
  • Is de informatie in dit artikel waardevol?
    Is het artikel nog up to date? Past het wel bij mij, maar ben ik als ondernemer gegroeid in kennis, skills en visie?

Laten staan, verbeteren of verwijderen?

Vervolgens moet je gaan kiezen: Laat je een blogpost lekker zoals hij is, pas je hem aan, of verwijder je hem?

  • Laten staan
    Past een artikel nog 100% bij wie jij bent en wat je doet? Lekker laten staan. Is goed voor je website en voor jou!
  • Verbeteren
    Past een artikel nog wel bij wat je doet, maar is de informatie outdated? Of ben je als ondernemer gegroeid in kennis of visie? Zet hem dan op je to do lijst voor een rewrite & republish.
  • Verwijderen
    Past een artikel niet meer bij wie je bent en wat je doet? Verwijder het artikel dan lekker, ook al doet dat een beetje pijn in je hart. Nutteloze rommeltjes doen niks voor je. Kill your darlings!

301 redirect

Belangrijk: Als je een artikel verwijdert, maar er staan ergens op internet nog links naar dat artikel (met of zonder jouw weten), dan leidt er dus een dode link naar jouw website. Als dat er teveel worden, vinden zoekmachines dat niet zo tof, omdat dat een teken van een slechte kwaliteit website is.

Zorg dus dat je altijd een 301 redirect instelt voor de oude link van zon verwijderd artikel. Dit kan doorgaans via je hosting, als je een beetje chille partij hebt (zoals Antagonist). Het beste kun je zo’n link dan laten verwijden naar een gerelateerd artikel. Tweede keuze is een categorie of vergelijkbare overzichtspagina. In het uiterste geval kun je zo’n link laten verwijzen naar je homepagina, als je verder niks relevants meer over dat onderwerp hebt.

Aan de slag met waardevolle content

Cheat sheets webteksten
Cursus Waardevol Bloggen
Scroll naar boven