Bloggen voor anderen: zo ga ik te werk

Charlottes Tekst en Media: Freelance blogger, transcriber, corrector, redacteur, webdesigner

Bij bloggen voor anderen vind ik het belangrijk om écht iemands eigen expertise op papier (of op het scherm) te zetten. Ik zuig niet zomaar wat uit mijn duim als een helderziende. Het is een kwestie van hecht samenwerken.

Zo ga ik te werk:

  • 1 – Videochat brainstorm

Als eerste spreken we af voor een videochat waarin we gaan brainstormen over wat jij als ondernemer nodig hebt. Wie zijn je klanten? Wat willen ze weten? Welke kennis wil je delen? Moeten je blogs aansluiten op een product, dienst of cursus die je wilt verkopen? Dat zijn allemaal dingen om in je achterhoofd te houden.

Samen maken we een lijst met onderwerpen en ideeën voor artikelen.

  • 2 – Opzetjes maken

Daarna is het tijd om die ideeën verder uit te werken naar opzetjes voor blogposts. Dit kan samen, maar ook alleen. Zo’n opzet is een lijstje met dingen die je wilt vertellen in een afzonderlijke blogpost.

Soms zijn dit losse punten, tussenkopjes, of deelonderwerpen. Soms zijn het wat uitgebreidere zinnen, alinea’s of zelfs links, wanneer je bijvoorbeeld een persoonlijk voorbeeld wilt aanstippen of achtergrondinformatie hebt.

Bloggen voor anderen is geen kwestie van alwetend zijn: Je levert in principe zelf alle informatie aan die ik nodig heb om een goed verhaal voor jou te schrijven.

  • 3 – Ik ga aan de slag voor jou

Wanneer ik alle benodigde informatie heb, ga ik voor jou aan de slag. Hoe chaotisch je eigen gedachten, punten en kladzinnetjes ook zijn, ik maak er een goedlopend, logisch en prettig leesbaar verhaal van.

In de ideale situatie gebruik je WordPress en krijg ik een editor- of authoraccount om mee te werken. Zo kan ik direct de blogpost netjes opmaken en de SEO regelen. Het alternatief is dat ik in Google Drive werk en dat je alle koppen, opmaak en SEO gegevens kopieert.

  • 4 – Publiceren!

Dat mag je helemaal zelf doen naar eigen inzicht: hoe vaak, wanneer, en in welke volgorde jij wilt.

Wanneer ik meer dan een enkele losse blogpost voor je schrijf, maak ik wel een eenvoudige contentkalender voor je. Zo houden we samen overzichtelijk bij welke ideeën we hebben gebrainstormd, welke deadlines er zijn, en wat er allemaal in progress, goedgekeurd en gepubliceerd is.

Ben jij op zoek naar een ghostblogger voor jouw zakelijke website?