Een blogpost schrijven is niet alleen even een verhaaltje neerknallen en op publiceren drukken. Voor je je blogpost publiceert, is het handig om nog even wat kleine, maar belangrijke dingen na te lopen. Zo zorg je dat je blogpost er goed uitziet, prettig leesbaar is en de SEO helemaal op orde is. Dit is mijn persoonlijke blogpost checklist – haal er inspiratie uit en doe er je voordeel mee!

Blogpost checklist: inhoud

👉đŸģ Intro: bold

Ik zorg altijd voor een vetgedrukte intro. Aan de ene kant voor de leesbaarheid: zo contrasteert hij mooi met de hoofdtekst. Aan de andere kant voor de SEO: je zoekwoord in de eerste alinea, en dan ook nog eens vetgedrukt, scoort veel punten.

👉đŸģ Afbeeldingsformaat

Staan alle afbeeldingen op de juiste plek, hebben ze het juiste formaat en zijn ze goed uitgelijnd? Voor CT&M minder belangrijk, maar op CherryCharlie wel! Voorheen werkte ik met beeldschermbrede foto’s. Tegenwoordig kies ik voor “wide” (iets breder dan de tekst). Zo ziet het er ook goed uit op dat rare dubbelbrede beeldscherm van mijn wederhelft.

👉đŸģ Alt text bij foto’s

Aan de ene kant belangrijk voor je SEO, aan de andere kant ook voor de toegangkelijkheid. Wanneer een blind iemand jouw website beluistert, wordt de alt text van de afbeelding opgelezen. Daarnaast is deze tekst zichtbaar wanneer de afbeelding for some reason niet laadt.

👉đŸģ Interne link

Goed voor je SEO, maar ook simpelweg functioneel. Zo kun je lezers naar gerelateerde artikelen sturen, naar je contactpagina of een goed passende salespagina.

👉đŸģ Conversie

Die blogpost schrijf je niet zomaar. Hoe moet hij geld in het laadje brengen? Dit kan door te verwijzen naar een salespagina, naar je weggever waar een salesfunnel achter hangt, door gerelateerde producten uit je webshop te tonen, affiliate links te gebruiken – er zijn genoeg opties!

👉đŸģ SEO & leesbaarheid

Ik loop altijd even de SEO checklist van Yoast na. Zijn er nog dingen die ik kan verbeteren? Daarnaast bekijk ik ook wel even de leesbaarheidsanalyse, maar die neem ik wel met een flinke korrel zout.

Leesbaarheid is namelijk van meer dingen afhankelijk dan de manier waarop je je zinnen samenstelt en de structuur van je koppen, alinea’s en afbeeldingen. Ook witruimte, kaders en andere elementen spelen een rol, en die worden niet per se op die manier in de analyse meegenomen.

👉đŸģ Externe links in nieuw tabblad

Wanneer ik externe links plaats, zorg ik er altijd voor dat die geopend worden in een nieuw tabblad. Zo blijven mensen op mijn website en komen ze er terug wanneer ze dat andere tabblad sluiten. Interne links open ik altijd in hetzelfde tabblad.

Blogpost checklist: randzaken

👉đŸģ URL

Is de URL kort en bondig? Wanneer je een lange titel hebt, genereert WordPress automatisch ook een lange URL. Die kun je prima inkorten. Gebruik wel streepjes tussen de woorden, dan begrijpt Google dat dat verschillende woorden zijn en niet ÊÊn lang woord. Is goed voor je SEO.

👉đŸģ Meta description en samenvatting

De meta description is belangrijk voor je SEO: dit zijn die twee regels die je in Google onder iedere paginatitel ziet. De samenvatting is vooral voor je blog en RSS feed zelf: dit is de samenvatting die in de feed te lezen is. Je kunt de meta description hiervoor gebruiken, of de intro, of iets nieuws schrijven. Zelf ben ik lui en kopieer ik de metaomschrijving 😉

👉đŸģ Categorie en tags

Hang de juiste categorie en eventueel tags aan je blogposts, zodat je lezers makkelijk kunnen zoeken op vergelijkbare berichten.

👉đŸģ Featured image

Voeg altijd een featured image toe. Dit is de afbeelding die wordt getoond wanneer je een bericht of pagina deelt via social media. Ook wordt de featured image gebruikt in je berichtenfeed en kun je hem – zoals ik doe – gebruiken als headerfoto. Heel veel vliegen in ÊÊn klap.

Natuurlijk is dit geen harde, vaste lijst, en zeker geen heilige graal. Gebruik ervan wat voor jou werkt, en voeg vooral dingen toe die je zelf niet wilt vergeten. Maak je eigen blogpost checklist. Succes met bloggen!

Wil je starten met bloggen, maar heb je geen idee waar te beginnen? Ben je bang dat je writer's block krijgt? Blog je al, maar krijg je er weinig voor terug?

In de cursus Waardevol Bloggen leer je in 10 modules hoe je inspirerende, evergreen content schrijft Ên voor je aan het werk zet.


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇đŸģ

Winkelwagen
Scroll naar top