Als je zakelijk blogt, wil je natuurlijk dat jouw blogs behulpzaam zijn, makkelijk weglezen én ook nog eens zorgen dat jij beter vindbaar bent in Google. En ja, dat kan allemaal tegelijkertijd. SEO (search engine optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie) heeft soms nog wel eens een beetje het imago dat je je hele tekst volspamt met je zoekwoord en alle mogelijke synoniemen, maar zoekmachines zijn tegenwoordig zo geavanceerd dat dat allang niet meer nodig is. SEO mag nooit voor een fijne leeservaring gaan, maar hoe combineer je beiden dan op een slimme manier?

1 – Kies een duidelijk onderwerp

Focus je bij het schrijven van een blogpost op één onderwerp. Het is namelijk geen boek, het is een artikel. Focus zorgt er ook voor dat je zometeen makkelijker een zoekwoord kunt toepassen. Schrijf je artikel in eerste instantie lekker zoals jij het wilt schrijven. Daarna kun je kleine dingetjes aanpassen om hem meer SEO proof te maken.

2 – Hak je tekst in stukjes

Verdeel je tekst in hapklare brokken met duidelijke tussenkopjes. Poëtisch en cryptisch taalgebruik zal vast heel mooi en interessant zijn, maar een online lezer heeft veel meer aan korte, omschrijvende taal die to the point en makkelijk scanbaar is. Onthoud: online lezers zijn luie lezers.

3 – Kies je zoekwoord

Wanneer je zo’n mooie, gefocuste tekst hebt, komt er bijna altijd wel een themawoord naar voren dat je vaker gebruikt, of een korte woordgroep. Gebruik dit als je zoekwoord. Zorg dat je zoekwoord voorkomt op de volgende plekken:

  • Een paar keer in de bodytekst (pas op: niet overmatig vaak);
  • Eén of twee keer in de tussenkopjes;
  • In de titel;
  • In de metaomschrijving (ofwel: wat Google op de resultatenpagina laat zien);
  • In de URL slug;
  • Eventueel in de alt tekst van relevante afbeeldingen.

4 – Vetgedrukte inleiding

Gebruik je zoekwoord in de inleiding en druk je hele inleiding vet. Op deze manier sla je namelijk twee vliegen in één klap. Op het gebied van lezerservaring is het fijn dat je onderscheid kunt zien tussen de inleiding en de hoofdtekst. Op het gebied van SEO word je beloond omdat je zoekwoord én in de eerste alinea wordt gebruikt ´´en een keer vetgedrukt (en daarmee geaccentueerd) in je tekst voorkomt.

5 – Scanbare elementen

Again: online lezers zijn luie lezers. Je heb al een mooi beginnetje gemaakt door je tekst te voorzien van praktische tussenkopjes, maar het kan nóg beter. Voeg scanbare elementen toe zoals opsommingen, icoontjes, afbeeldingen en infographics.

6 – Gebruik de checklist van Yoast SEO

Eén van de plugins die ik altijd toevoeg aan een website is Yoast SEO. Zo kun je met behulp van een checklist heel makkelijk je nieuwe berichten nalopen en optimaliseren. Daarnaast kun je met deze plugin ook heel makkelijk je algemene site metadata optimaliseren 👍🏻

Zo – nu weet je hoe je je blog niet alleen prettig leesbaar maakt voor échte mensen, maar ook voor de zoekmachines.

Wil je starten met bloggen, maar heb je geen idee waar te beginnen? Ben je bang dat je writer's block krijgt? Blog je al, maar krijg je er weinig voor terug?

In de cursus Waardevol Bloggen leer je in 10 modules hoe je inspirerende, evergreen content schrijft én voor je aan het werk zet.


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top