Je hebt ooit in het verleden een website laten bouwen voor je bedrijf, dus daarmee is de kous af, toch? Niet helemaal. Websites verouderen. Natuurlijk is het heel goed om netjes je informatie en prijzen up to date te houden, je plugins je updaten, backups te maken, af en toe een nieuwe foto erop… Maar op een gegeven moment raakt je website toch écht verouderd. Wanneer ben je toe aan een nieuwe website? Of op zijn minst een kleine makeover, een pro die er even goed naar kijkt? Met deze checklist kom je daar zo achter.

Disclaimer: Ik ga geen rekening houden met je gevoelens in deze blogpost. Je bent gewaarschuwd 😉

Moeilijke technische termen in deze blog? Uitleg vind je in de begrippenlijst.

1 – Je huidige website is niet mobielvriendelijk

Websites worden allang niet meer alleen op een “echt” computerscherm bekeken – een desktop of een laptop. Sterker nog: bij de meeste websites komt het gros van de bezoekers via hun smartphone!

Heb jij je website wel eens op een mobiele telefoon bekeken? Is hij mooi mobielvriendelijk uitgelijnd en gestructureerd, of is het eigenlijk een minuscule variant van de desktopversie waar je vreselijk moet inzoomen en heen en weer scrollen om te lezen wat er staat?

Juist ja.

2 – Je huidige website vertoont error messages

Oh no. The horror. Serieus. Dit staat zó onprofessioneel! Dat er eens een link niet werkt kan iedereen overkomen, maar een error message onder- of bovenaan je pagina dat god knows what niet meer werkt, outdated is, of dat het muziekje dat je eigenlijk wilde afspelen niet te vinden is – nope nope nope.

Zorg dat het goed werkt of haal het weg. Is je website écht heel lang niet ge¨updated, dan kun je er beter even samen met een professional naar kijken.

3 – Je website laat ongeconfigureerde onderdelen zien

Bijvoorbeeld een lege sidebar, op de melding “plaats hier een widget” na. Ouch. Kun je de melding weghalen, haal hem dan weg. Soms is dat niet mogelijk, en heb je misschien een ander, moderner WordPress theme nodig. Een pro kan je helpen om het juiste thema te kiezen.

4 – Je huidige website maakt gebruik van oude, pixelige foto’s

Wij mensen zijn ontzettend visueel ingesteld, en gaan onzettend “aan” van mooie afbeeldingen. Een goede fotoshoot, met een fotograaf die weet hoe hij of zij jouw karakter goed kan neerzetten, doet echt wonderen voor je website. Aan de andere kant kunnen slechte, oude, kleine, pixelige foto’s ontzettend onprofessioneel overkomen.

Is jouw website nog van het type “hoe kleiner de afbeelding hoe beter”? Hé hallo, we leven niet meer in de tijd van inbelmodems! Vroegâh was het inderdaad zo dat je je afbeeldingen het best klein kon houden, om de bandbreedte te beperken. Tegenwoordig, met 4G en glasvezel, valt het heel erg mee hoeveel bandbreedte afbeeldingen slurpen. Tijd voor een makeover. Grote foto’s doen veel meer voor je.

5 – De structuur van je website is onlogisch en all over the place

Dit is één van de grootste klussen om te fixen, en lang niet iedereen heeft er gevoel voor. Websitebezoekers zijn lui. Ze willen kunnen voorspellen waar ze iets kunnen vinden. Kun je dat niet, of niet snel genoeg, dan is dat frustrerend. Weg websitebezoeker. Niet goed voor je business.

“Maar dan wordt mijn website net zo als alle andere! Ik wil uniek zijn!” There is a time and place voor uniek zijn, maar dat is níét de indeling van je website.

Het is dus key om eens goed te kijken naar de structuur en navigeerbaarheid van jouw website. Je meot een geode balans zien te vinden tussen doelgerichte, eenduidige pagina’s, en ergens terecht komen met zo min mogelijk klikken. Staat de link naar jouw privacy policy bijvoorbeeld in de footer (een logische plek), of moet je eerst in het hoofdmenu naar een niet heel logische pagina om daar vervolgens in een zijmenu naar beneden te scrollen voor die link? (Dit heb ik dus in het wild gezien. True story.)

Is dit niet je sterkste punt, laat er dan zeker iemand naar kijken die er meer feeling voor heeft. Bonuspunten als het een autist is, die zijn daar keigoed en dead honest in.

6 – Je maakt gebruik van een zeer verouderde basis

Dit heb ik dus ook in het wild gezien. Sterk verouderde PHP versie en WordPress versie. Niet schrikken: WordPress 3 terwijl WordPress 5 allaaaaaaang een ding was. Ik heb toen intern even zitten huilen. Het is namelijk zo ontzettend makkelijk om de boel wekelijks even bij te houden.

Maar doe je dat niet, dan kan je website ont-zet-tend stukgaan als je dan alles wél in één keer update. Tsja, dan kun je net zo goed voor een grote renovatie gaan.

7 – Je layout is ouderwets en stoot bezoekers af

Je kunt wel heel hard roepen dat het gaat om de inhoud, en niet om het uiterlijk, maar de praktijk bewijst toch écht dat een eerste indruk zeer bepalend is. Ziet je website eruit alsof hij nog uit de jaren 90 stamt (met van die frames enzo), met een Windows ’98 stijl kleurenschema? Grote kans dat heel veel bezoekers rechtsomkeert maken als ze op jouw website terecht komen.

Je inhoud moet wel echt re-te-goed zijn om dat te voorkomen, en dat ik durf je nu al te zeggen: that’s not the case, tenzij je Arnoud Engelfriet bent. (Hoewel mijn handen jeuken om zijn website eens te redesignen.)

Ofwel: Je loopt sowieso omzet mis, omdat een ouderwetse website er dodgy uitziet, en mensen liever geen zaken doen met iemand die zo over komt. Jij toch ook niet?

Het gaat er niet alleen om dat je website er bij de tijd uitziet, hij moet ook functioneel aantrekkelijk zijn: je wilt je bezoekers meenemen langs bepaalde paden om ze klant, lid of donateur te maken. Een goed ontwerp kan hier enorm bij helpen.

Download nu jouw gratis ebook met 23 praktische tips om jouw website te verduurzamen!


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top