Wanneer je start met ondernemen heb je natuurijk een bedrijfswebsite nodig. Zo ben je online vindbaar voor potentiële klanten die Googlen op jouw diensten. Wil je zelf je website bouwen, dan kun je al snel verzanden in perfectionisme, waardoor het ontzettend lang kan duren voor je daadwerkelijk live gaat. Zonde! In deze blogpost geef ik je the bare minimum waarmee je kunt starten. De rest kan je altijd in de loop van de tijd bijbouwen!

1 – Home

Je homepagina is de etalage van je bedrijfswebsite, de eerste indruk. Het moet direct duidelijk zijn wie jij helpt en wat jij voor die mensen kunt betekenen.

Binnen dat verhaal is het belangrijk om direct te kunnen navigeren naar de belangrijkste pagina’s op jouw website. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een knop naar je bio pagina onder een voorstelstukje, een knop naar je diensten en tarieven onder een ander relevant stukje, etc.

Wanneer je online onderneemt, is dit ook dé plaats om jouw weggever pontificaal neer te zetten.

2 – Bio / about

Mensen doen zaken met mensen – niet met logo’s, of gezichtsloze bedrijfsnamen. Laat jezelf zien op je website! Eén van de meest gelezen pagina’s is de bio pagina op een website. Vroeg of laat wil je toch weten wie er achter een bedrijf zit, wat diegene belangrijk vindt en hoe die te werk gaat. Past die persoon bij je? Wil je daarmee samenwerken? Krijg je de indruk dat diegene kan neerzetten wat jij voor ogen hebt?

3 – Diensten & tarieven

Natuurlijk moet je expliciet duidelijk maken wat je doet. Wanneer je start met je bedrijfswebsite, kun je het beste beginnen met een algemene pagina met diensten en tarieven. Je kunt op een gegeven moment altijd uitbreiden met losse sales pages (en vanaf deze pagina kun je daar ook weer naartoe linken!).

Afhankelijk van wat je aanbiedt, kun je hier een simpele prijslijst van maken, of een raster met korte beschrijvingen. Vergeet niet om direct duidelijk te maken hoe mensen met je in contact kunnen komen.

4 – Contact

Is deze pagina echt nodig? Ja, ik vind van wel. Je contactpagina is meer dan alleen een emailadres en een telefoonnummer. Je kunt hier ook je (virtuele) kantooruren kwijt, een routebeschrijving, en al je social mediakanalen op een rijtje.

Een contactformulier is ook geen overbodige luxe: zo hoeven mensen die in contact met jou willen komen niet eerst kun emailprogramma te openen of hun telefoon te pakken. Minder moeite = meer kans dat ze even die actie ondernemen.

5 – Privacy & cookie policy

Deze pagina (of pagina’s, als je ze opsplitst) is verplicht! Maar je hoeft hem niet in je hoofdmenu te plaatsen. Je kunt ook een link naar deze pagina in je footer zetten. Zelf maak ik altijd gebruik van tabbladen op één pagina: een tabblad voor de privacypolicy, en een tabblad voor de cookie policy.

De privacy policy kun je supermakkelijk genereren met behulp van een handige invultoolie op veiliginternetten.nl. Ben ik groot fan van.

De cookie policy genereer je makkelijk met de WordPress plugin Complianz. Met de stap voor stap wizard hoef je niet meer zelf uit te vogelen welke cookies uit welke categorieën je allemaal op je website hebt. Je kunt zonder moeite een compleet cookie policy document genereren en een mooie cookiebanner, al dan niet met keuzesliders.

Voorkom dat jouw website in een hoekje van het internet stof staat te vangen. Zet hem voor je aan het werk door actief bezoekers te trekken - de eerste stap naar automatisering en passief inkomen!

Hiermee schrijf je je in voor de nieuwsbrief. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.

Scroll naar top