Stel, jij start met bloggen om je bedrijf online in de kijker te spelen. Wat kun je dan allemaal verwachten? Hoe gaat dat? En welke dingen zijn misschien een beetje onrealistisch? In deze blogpost geef ik je een inkijkje in hoe je bloggen wel en niet moet zien – een stukje verwachtingsmanagement.

Geen quick solution, maar een langetermijnstrategie

Bloggen is geen quick fix om direct meer klanten of websitebezoekers te trekken. Sowieso is goede marketing nooit een quick fix. Dus nee, na het schrijven van je eerste artikelen heb je nog geen tientallen bezoekers per dag. Was het maar waar.

Bloggen is een marketingstrategie voor de lange termijn. Hoe meer waardevolle artikelen jij publiceert, hoe meer mensen jou gaan herkennen als expert in jouw niche. Je bouwt een online archief op van superwaardevolle artikelen, waar mensen keer op keer naar terug kunnen keren, en die steeds beter gevonden worden in zoekmachines.

Bloggen trekt relevante bezoekers aan

Door te bloggen, kun je dieper ingaan op wat jij nou precies doet, wat jouw expertise is. Mensen gaan jouw artikelen niet voor de lol lezen (de meeste mensen hebben wel wat beters te doen met hun leven), maar het zijn juist de mensen die op zoek zijn naar specifieke antwoorden en informatie, die doorklikken naar een artikel van jou dat er relevant uitziet.

Deze mensen zijn al geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt, dus het is dan ook makkelijker om ze over de streep te halen om klant te worden, of op zijn minst een kennismakingsgesprek te boeken of een offerte aan te vragen.

Focus dus niet teveel op de cijfertjes – het is niet erg als je minder websitebezoekers, lezers of volgers hebt dan een ander. Veel belangrijker is de kwaliteit van die bezoekers, dus wat ik net verteld heb: dat ze met een reden naar jouw website komen.

Hard werken in het begin, later pas resultaat

Bloggen is een relatief arbeidsintensieve vorm van marketing. Je staat niet instant op nummer 1 in de zoekresultaten. Het is niet dat je ergens een poster ophangt en klaar is kees. Het is belangrijk dat je met regelmaat je neus laat zien (ofwel: op gezette tijden een blogpost publiceert). Zo bouw je een prachtig archief vol waardevolle informatie op.

Wanneer je start met bloggen voelt het dan ook alsof je voor niks bezig bent, maar laat je niet van de wijs brengen! Zoekmachines hebben ook tijd nodig om door te krijgen dat er regelmatig iets nieuws op jouw website wordt gepubliceerd. Websites waar vaker nieuwe content aan wordt toegevoegd, worden dan ook vaker geïndexeerd dan websites waar niet of nauwelijks een teken van leven wordt gegeven.

Hoe meer artikelen jij publiceert hoe meer kennis jij rond een bepaald onderwerp deelt, hoe vaker en hoger je in de zoekresultaten verschijnt. Maarja, dat heeft wel tijd nodig!

En sommige artikelen doen het zo goed, dat ze jaaaaaren nadat je ze geschreven hebt, nog steeds veel gevonden worden. Die zorgen dan voor gratis verkeer naar jouw website. Ook als je dan een tijdje op vakantie bent en niet blogt, kun je nog steeds een constante stroom aan websitebezoekers verwachten.

Passief inkomen is mogelijk, maar verwacht geen instant goudmijn

Het is heel goed mogelijk om een blog in te zetten voor “passieve” verdienmodellen. Hier steek je dan 1x flink wat tijd in, of af en toe een beetje tijd, en voor de rest draaien ze redelijk vanzelf. Zo kun je die tijd lekker in andere dingen steken die je belangrijk vindt.

Wat je hiervoor nodig hebt is een slim stukje automatisering en voldoende bezoekers. Die bezoekers trek je gratis met zoekmachineoptimalisatie, dus dat ze via bijvoorbeeld Google of Ecosia op jouw blog terecht komen. Of betaald: je brengt nieuwe, populaire of goed converterende artikelen onder de aandacht door middel van advertenties.

Via een call to action onder iedere blogpost kun je je lezers laten inschrijven voor je nieuwsbrief en zo via een salesfunnel je producten of diensten pitchen. Of je kunt direct producten uit je webshop onder de aandacht brengen.

Houd er wel rekening mee dat passief inkomen opbouwen, net als het bloggen zelf, een langetermijnproces is. Het moet steeds groter groeien.

Hier vind je meer over verdienmodellen die je aan je blog kunt hangen

Ofwel: Wanneer je start met bloggen, moet je langzaam groeien, het is echt een langetermijnding waar je met de tijd pas de vruchten van gaat plukken. Geduld dus! Ik hoop dat je zo een beetje een realistisch beeld hebt gekregen 🙂

Wil je starten met bloggen, maar heb je geen idee waar te beginnen? Ben je bang dat je writer's block krijgt? Blog je al, maar krijg je er weinig voor terug?

In de cursus Waardevol Bloggen leer je in 10 modules hoe je inspirerende, evergreen content schrijft én voor je aan het werk zet.


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top