Een website bouwen heeft heel wat voeten in de aarde: Het begint bij weten wat je wilt, en vervolgens heb je een hele rits aan dingen nodig voor je daadwerkelijk die website kunt bouwen: Hosting, tekst, beeld, huisstijl – in deze blog deel ik een handige checklist zodat je alvast goed voorbereid bent wanneer je iemand inschakelt om jouw website te bouwen.

1 – Doel van je website

Wat is het doel van je website? Wil je je diensten in de spotlight zetten, wil je een webshop, een online leeromgeving, leden werven voor je vereniging, of donateurs voor je stichting? Zorg dat je dit helder hebt, en je hebt direct een stuk meer focus wanneer je met een webdesigner gaat praten.

2 – Onderdelen

Uit wat voor onderdelen bestaat jouw website? Wat wil je allemaal vertellen? Denk aan een stukje over jezelf en je bedrijf, een stukje waarin je je diensten aanbiedt, misschien een prijslijst, natuurlijk een contactpagina.

Zijn die stukjes kost en bondig, dan kun je misschien met een onepager toe. Zijn die stukjes langer, dan kom je al gauw uit bij een website die uit meerdere pagina’s bestaat.

En natuurlijk kun je dit uitbreiden met dingen als een blog, diverse salespages, een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief of weggever, etc.

Wanneer ik met iemand kennismaak voor een webdesignklus, hoef je dit niet allemaal tot in detail te weten. Een globaal idee is al wel fijn. Tijdens het gesprek kan ik je hierin uitgebreid adviseren wat voor jou persoonlijk handig is.

3 – Teksten

Wanneer je een idee hebt van hoe je website eruit komt te zien, heb je natuurlijk teksten nodig. Die kun je zelf schrijven, of je kunt het uitbesteden.

Ik ben groot voorstander van zelf je teksten schrijven, omdat je dan écht je eigen stem daarin kunt leggen. Vind je dat lastig? Tijdens een 1 op 1 inspiratiesessie kan ik je op weg helpen.

4 – Beeld

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Niet voor niets een cliché, want het is een waarheid als een koe. Zorg voor goede foto’s op je website. Maak het persoonlijk en regel een zakelijke fotoshoot. Zo kunnen jouw websitebezoekers écht zien wie jij bent.

Probeer in alle gevallen stockfoto’s te vermijden, omdat die geen greintje persoonlijkheid toevoegen aan jouw website.

5 – Logo

Natuurlijk heeft je bedrijf ook een logo nodig! Zorg voor een logo in een liggend formaat voor je menu, en een vierkant formaat voor je favicon.

6 – Huisstijl

Kleuren en lettertypes zijn een verlenging van jouw stem en karakter. Onbewust zeggen ze heel veel over jou en je bedrijf.

Heb je al een huisstijl met een kleurenschema en specifieke lettertypes? Mooi, dan kan ik die gebruiken voor je website. Heb je dat niet? Geen probleem: dan kies ik kleuren op basis van jouw logo en lettertypes op basis van de indruk die ik van je bedrijf krijg tijdens ons kennismakingsgesprek.

7 – Hosting

Last but not least: je website moet natuurlijk een “parkeerplekje” hebben. Zorg voor goede hosting. Je wilt namelijk niet dat je website onveilig is, of opeens onbereikbaar. Allebei niet zo goed voor je omzet en reputatie.

Hier moet je om denken bij het uitkiezen van goede hosting:

  • Genoeg schijfruimte
  • Genoeg bandbreedte / verkeer
  • SSL-certificaat
  • Duurzame hostingpartij

Meer informatie over goede hosting uitzoeken vind je hier.

Winkelwagen
Scroll naar top

Download gratis mijn checklist voor een duurzame website!

Door je in te schrijven ga je ermee akkoord dat ik je af en toe mail met inspiratie of een fijne aanbieding. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.