Duurzaam ondernemen en daarmee de wereld een beetje mooier maken: hoe doe je dat? In deze serie interview ik maandelijks verschillende ondernemers die op hun manier duurzame en bewuste keuzes maken in hun bedrijf. In deze editie interview ik Wilma Kaptein, marketingmentor.

1 – Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Wilma Kaptein, marketingmentor voor uitvinders / uitvinder van de R.A.B.Ko.-formule / echtgenoot / moeder van 3 / christen / acrogym fan / zwerfafvalraper / zeiler / windsurfer / buitenmens / doener met creatieve en analytische denkkracht / gedreven / resultaatgericht / breinfreak / heeft muur vol plantjes in huis  / altijd in ontwikkeling / droge humor in lastige situaties / nerd met talenknobbel.

Ik help uitvinders om continu de leukste klanten te krijgen op een manier die bij hén past. Ik help hen om hun unieke kracht in te zetten in hun marketing. Zo komen zij én hun klanten tot hun recht en daar wordt de wereld beter van 😃 Door eerlijke marketing realiseren ze groei en verrassen ze zichzelf met hun resultaten.

2 – Wanneer begon duurzaamheid belangrijk te worden in jouw leven?

Het is het altijd al geweest. Mijn ouders hebben me opgevoed met het idee dat je met zorg en verantwoordelijk om moet gaan met de wereld. Dus geen verspilling van materiaal, energie of inspanning, geen vervuiling, afval scheiden, minstens 3% van je inkomen doneren aan goede doelen en je vrijwillig inzetten waar dat goed en nodig is. 

Deze levensstijl ben ik blijven doen. Toen ik begon te ondernemen, maakte ik heel bewuste keuzes en wilde ik ook zo duurzaam mogelijk ondernemen. Ik sta immers voor fair marketing: marketing die recht doet aan de ander, die volhoudbaar is, die met de minste inzet het meeste effect sorteert. Daarom werk ik ook graag met duurzame ondernemers.

Grappig genoeg komen er ook wel eens ondernemers bij me die zich dan verontschuldigen dat ze nog niet zo duurzaam zijn en dan gaan opbiechten wat er allemaal nog duurzamer kan. Dikke grijns, heb ik dan. Want mijn missie is dan al half geslaagd: alleen al door te vertellen dat ik graag met duurzame ondernemers werk, gaan ook de ondernemers die daar nog niet zo mee bezig waren bewuster met hun spullen en mensen en leefstijl om.

3 – Wat betekent duurzaam ondernemen voor jou en hoe pak jij het aan?

Zoals ik al schreef, ik ga voor duurzame marketing. Dat is effectiever, prettiger en volhoudbaar. Duurzame marketing is voor mij ‘fair marketing’. Eerlijke marketing. Dat is niet: kopiëren wat andere bedrijven doen, gemene trucjes toepassen, mensen dingen opdringen en alleen voor eigen winstbejag gaan. Nee. Duurzame marketing is oprecht, authentiek en relevant.

Duurzaam is volgens mij recht doen

Recht doen aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en jezelf. Marketing draait volgens mij om het bouwen aan een lange termijn relatie met je klant. Je klant radicaal goed helpen en tot zijn recht laten komen met jouw dienst of product. Ik doe dat vanuit mijn geloof dat wij op deze aarde zijn om elkaar te helpen, met elkaar te verbinden. Dat we respect voor mens, dier en natuur hebben. Zodat deze wereld leefbaarder wordt! 

Duurzame keuzes

Toen ik met mijn bedrijf startte, heb ik mezelf  de belofte gedaan dat ik anderen zou laten meeprofiteren in mijn winst. Ik sponsor elke maand een doorgroeisessie, training of websitescan aan organisaties die zelf (nog) niet het budget hebben maar die ik wel groei gun. Van mijn winst compenseer ik mijn CO2 uitstoot door in bomen, de voedselbank en ontwikkelingsprojecten te investeren. 

Verder kies ik doorgaans voor de meest duurzame variant als ik iets nodig heb: refurbished laptop, een telefoon die heel lang meegaat. En ik ben voor meer inspiratie aangesloten bij het ondernemersnetwerk van Happy Planet Professionals. 

Vanaf het begin van mijn onderneming, nog vóór de tante C uitdagingen, deed ik zoveel mogelijk online. Ik vond al die koffiedrinkafspraken zo’n verspilling van tijd, transport en materiaal. Als je via videobellen afsprak, had je minstens zo’n leuk gesprek en bespaarde je veel afval en CO2.

4 – Hoeveel verdien je en hoe is duurzaamheid met jouw money mindset verweven?

Ik verdien genoeg om mijn gezin te onderhouden, goede doelen te sponsoren, te investeren in duurzame organisaties en in mijn bedrijf. 

Mijn money mindset is zoiets: Laat mij maar mooi een miljoen winst maken. Dat betekent dat ik mezelf steeds lekker goed doorontwikkel, dat ik ook goed zorg voor mijn bedrijf en lekker veel geld heb om te investeren in de studies van mijn kinderen, in innovaties en in ‘The Greater Good’. Zo kan ik mijn impact voor een leefbaardere wereld vergroten.

5 – Wat voor verdienmodellen gebruik je? En zijn er verdienmodellen waar je vanwege duurzaamheidsoverwegingen geen gebruik van maakt?

Mijn verdienmodel is gebaseerd op de begeleiding van ondernemers, met daarnaast inkomsten door te spreken op events en training te geven van marketeers van duurzame bedrijven.

Grappig genoeg vindt ‘Money Explained’ (serie op Netflix) businesscoaching scam. Omdat niet elke coachee de waarde uit de coaching haalt die wordt ‘beloofd’. Ik denk dat elk verdienmodel in de handen van mensen met onoprechte bedoelingen slecht kan uitpakken voor de koper. Daarom ben ik blij met en trots op mijn klanten die door de samenwerking met mij in de PowerBoost enorme resultaten boeken waar ze in de jaren erna ook nog van profiteren.

Als ik tijdens een strategiegesprek vooraf inschat dat iemand niet de waarde eruit gaat halen, bied ik hem ook het groeitraject niet aan. Ook verkoop ik niet zomaar een online training aan iemand als ik het gevoel heb dat hij eigenlijk iets anders nodig heeft. Daarmee laat ik misschien omzet liggen, maar dat doe ik liever dan dat ik mijn eerlijkheid en oprechtheid los zou laten.

6 – Hoe bouw je op een duurzame manier aan je zekerheid voor later?

Door nu in mijn eigen ontwikkeling en bedrijf te investeren, bouw ik een stevig fundament waarop ik mijn onderneming duurzaam kan laten groeien. Van de winst beleg ik een deel voor mijn kinderen en voor ‘later’, als dat er komt. Eerst maar eens investeren in een betere wereld, anders blijkt straks al dat oppotten voor niets te zijn geweest. 

7 – Wat heb je allemaal bereikt? Waar ben je trots op?

Mooie vraag. Ik ben er trots op dat ik een manier heb gevonden om mijn vaardigheden, talenten en expertise in te zetten op een manier waar anderen veel aan hebben en waardoor ik kan floreren. Dat was een behoorlijke zoektocht (en dat blijft het). 

Toen ik in loondienst was, heb ik bereikt dat de Belastingdienst ‘Bedankt’ zegt als je je btw aangifte op tijd doet. Dat lijkt compleet logisch, maar was het zeker niet voor zo’n ambtelijke, logge organisatie. 

In de baan erna heb ik mijn Growth Accelerator uitgevonden: een onderzoekstool waarmee ik met text-mining de aanjagers en blokkades voor groei van een bedrijf naar boven haal. Zo kun je als directeur onderbouwd en slim investeren zodat je veel meer rendement uit je inzet haalt en stabieler blijft groeien.  

In mijn bedrijf zijn er legio dingen om trots op te zijn, zoals je in mijn blog kan lezen. Het mooiste vind ik wel de groei die ik bij mijn klanten zie: eentje die binnen een jaar zijn klantenbestand verdubbelde. Een ander die door onze samenwerking een continue instroom van leukste klanten heeft. Weer een ander die eerst zijn droom verwezenlijkte en van zijn bedrijf kon gaan leven.

Tuurlijk ben ik ook trots op mijn zeildiploma’s, op dat ik een spagaat kan en op de R.A.B.Ko.-formule die ik heb uitgevonden, waardoor je veel meer conversie uit je website, advertenties, e-mails en social mediaberichten haalt.

8 – Wat voor tofs heb je in de pipeline zitten?

Keynotes op events en congressen en in-company trainingen bij duurzame bedrijven. Over fair marketingen hoe je op een veel prettiger, effectiever en volhoudbare manier klanten aantrekt en kunt groeien. In die trainingen en lezingen kan ik lekker veel disciplines combineren, zoals growth hacking, overtuigingspsychologie, neurowetenschappen en gedragseconomie. 

9 – Waar kunnen mensen jou vinden?

Meer interviews met duurzame ondernemers vind je hier

Ben jij zelf een duurzame ondernemer en wil jij graag jouw verhaal op mijn blog vertellen? Stuur me dan een mailtje!

Fotografie: Laura Hermans, Diederick van Nieuwburg, Wilma Kaptein

Download nu jouw gratis ebook met 23 praktische tips om jouw website te verduurzamen!


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top