Duurzaam leven en duurzaam ondernemen zijn belangrijk voor me. Ook online. Denk jij wel eens na over de milieu-impact van jouw online voetafdruk? Al die data die heel en weer gestuurd wordt, al die serverparken die daarvoor staan te loeien, alle energie die daarvoor gebruikt wordt, alle zeldzame metalen die daarvoor gedolven worden… Ons online leven wordt steeds groter, de data blijft zich opstapelen: meer, meer, meer! Het kan dus geen kwaad om eens kritisch naar je eigen website te kijken. Duurzamer omgaan met je webruimte is niet moeilijk: ik geef tips!

  • Creëer alleen waarde

Creëer alleen content die écht van waarde is en mensen inspireert en helpt. Lege fluff om te voldoen aan het idee dat je een vast aantal keer moet posten per week is zonde van de tijd, moeite, en webruimte. Vraag je bij alles wat je maakt af: “Is dit vooral voor mijn eigen ego en aandacht, of wil ik écht behulpzaam zijn?”

  • Maak gebruik van een lichtgewicht WordPress thema

Kies voor een eenvoudig, flexibel thema dat weinig ruimte inneemt. Bijkomend voordeel is dat het ook in een snellere website resulteert!

  • Gebruik zo min mogelijk plugins

Plugins kunnen soms een hoop onnodige ruimte innemen, en daarom is het goed om daar bewust mee om te gaan. Sommige plugins zijn in feite een soort gemakkelijke versie van zelf even wat HTML of CSS googlen. Gebruik dus alleen wat wat je écht nodig hebt.

  • Doe regelmatig een content audit

Loop 1 of 2x per jaar je content na: welke berichten zijn niet meer relevant? Verwijder die content dan. Scheelt een hoop ruimte, en daarmee energie. Vergeet niet om een slimme 404 redirect in te stellen, naar je homepage bijvoorbeeld.

  • Maak slim gebruik van standaard iconen

Ik ben een groot fan van Kadence Blocks. Zij bieden namelijk een uitgebreide bibliotheek met vectoricoontjes waarmee je ongelofelijk veel kanten uit kunt. Zo heb je wél een prettig visueel element, zonder dat je per se gebruik moet maken van een afbeelding.

In de blogposts op deze website zie je dat ook veel terug: Alleen de header heeft een afbeelding. De tekst wordt opgebroken met icoontjes. Dat is voor jou als lezer een prettigere ervaring dan een lange lap tekst, en voor mij als duurzame ondernemer scheelt het in webruimte en dataverkeer.

  • Creëer je eigen mediabibliotheek

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Helemaal waar. Wij mensen voelen ons veel sneller aangetrokken tot een fijne afbeelding dan een saaie lap tekst. Heb je geen artikel-specifieke foto’s nodig, maar bieden ze vooral esthetische waarde (zoals hier)? Creëer dan een kleine, fijne mediabibliotheek met eigen “stock”foto’s die je keer op keer kunt hergebruiken.

  • Let op je afbeeldingsgrootte en bestandsformaat

Tekst neemt niet zoveel ruimte in, maar afbeeldingen kunnen soms best een flinke bestandsgrootte hebben! Verklein ze voor je ze uploadt naar de grootte die je nodig hebt. Daarnaast hebben JPG-afbeeldingen doorgaans een kleinere bestandsgrootte dan PNG’s. Verder kun je een hoop ruimte reduceren door de kwaliteit van je JPG’s te verkleinen van 100% naar 90%: Het verschil in kwaliteit zie je nauwelijks, het verschil in bestandsgrootte wel!

  • Verhuis naar een duurzame webhost

Wist je dat nog lang niet alle webhostingpartijen gebruik maken van serverparken op groene energie? De meeste draaien nog gewoon op grijze energie. Boooeee! Check of jouw webhosting wel groen is en stap zonodig over naar een groene webhost. Is makkelijker dan je denkt, zeker met een WordPress site!

  • Minder social media

Denk ook eens goed na bij alle social mediakanalen die je gebruikt. Heb je ze écht allemaal nodig? Welke zijn essentieel om jouw doelgroep te bereiken, en welke kun je eventueel verwijderen?

Zelf gebruik ik voor Charlottes Tekst en Media op dit moment alleen Instagram en LinkedIn. Voor CherryCharlie.nl gebruik ik Instagram, Pinterest en Facebook. Maar voegt Facebook eigenlijk wel zoveel toe voor mij? Dat is iets waar ik de laatste tijd steeds meer over nadenk.

Wil jij weten wat je kunt doen om je website een beetje groener te maken? Download dan mijn gratis checklist voor een duurzame website!

Winkelwagen
Scroll naar top