In juli liep Paul, mijn wederhelft, de Nijmeegse Vierdaagse.Het zou de eerste dag 38°C worden, en iedereen vroeg zich af of het wel door zou gaan. Wat is de eerste plek waar je heen gaat als je wilt zien of er al een update is? De officiële website natuurlijk. Maar die gaf niet wat wij verwachtten… Of in ieder geval: niet zo gemakkelijk. In deze blog leg ik aan de hand van deze situatie uit waarom het belangrijk is om na te denken over de gebruikerservaring op je website.

Gebruikerservaring: Wat is het?

Gebruikerservaring – of user experience, UX – is hoe een bezoeker jouw website beleeft. Of hij kan vinden wat hij nodig heeft, en of hij dat vindt op een logische manier, op een manier die hij verwacht.

Een heel belangrijk credo in webdesign is “Don’t make me think”. Zorg dat alles op een logische plaats staat en goed bereikbaar is, zonder dat je bezoeker denkt: “Goh, dit zou toch ergens op de website moeten staan? Maar waar dan in vredesnaam, als het niet op de plaats staat die ik verwachtte?”

Daarom zijn er door gebruik en gewoonte bepaalde webdesign standaarden ingeslopen, zoals menu en zoekfunctie in de header, privacy policy in de footer, logo in de linkerbovenhoek, etc. Als websitebezoeker verwachten we dat bepaalde dingen op een bepaalde plek te vinden zijn, omdat ze daar ALTIJD staan. Je moet een damn good reason hebben om het níét zo te doen.

Zo had één van de eerste websites die ik een makeover heb gegeven, de privacy policy ergens in een tabblad dat alleen bereikbaar was via een submenu dat enkel op de pagina “over ons” stond. Just no.

Maar ik dwaal af.

Waarom is een goede gebruikerservaring op je website belangrijk?

Het is een stukje klantvriendelijkheid. Je wilt de best mogelijk service leveren aan je websitebezoekers, want dat zijn verdikkie (potentiële) klanten / leden / donateurs!

Je helpt er niet alleen je websitebezoekers maar ook jezelf mee: Als jij niet levert wat iemand zoekt – of vooral: iemand kan het niet vinden, terwijl je het wel hebt – dan zoekt de persoon in kwestie gewoon verder en verlies je hem aan de concurrent. Zonde.

Maar ook al heeft de Nijmeegse Vierdaagse niet bepaald concurrenten, met die duizenden wandelaars wil je toch een soepele service bieden. Niet alleen op de Wedren, maar ook op de website, en zeker bij zo’n belangrijke vraag als “Gaat de Vierdaagse door?”

Vierdaagse website: Onze verwachtingen

Okee, wij hadden dus *ergens* – geen idee meer waar, Nu.nl? Instagram? Journaal? – meegekregen dat er een groep deskundigen overleg zou plegen. Dat er een persconferentie zou komen op de zondag voor de Vierdaagse. Maar hoe laat ook alweer? En kunnen we ergens de huidige status van de situatie vinden?

Vast op de website! Die heeft vast wel een nieuwsfeed. Moet wel. Daar zullen we vast op de hoogte gehouden worden van belangrijke zaken zoals dit. Waarschijnlijk op de homepage, want dit is superbelangrijk, toch?

Schematische weergave van onze gebruikerservaring op de website van de Vierdaagse.

Onze werkelijke gebruikerservaring met de website van de Vierdaagse

Wij dus naar 4daagse.nl. Geen nieuwsfeed die direct in het oog springt op de homepagina. Natuurlijk een grote hero header met filmpje, de wandeldata en wat statistiekjes. Geen obvious item “nieuws” in het menu ook.

We scrollen verder naar beneden. Een zoekbalk, prima. Introductie, stukje over de sponsorloop. Fotoblokjes met links naar de pagina’s webshop, meedoen – ah, nieuws! Daar is hij. Klik.

Oh. Nog steeds geen nieuwsfeed.

Wel een pagina met meerdere keuzes: laatste nieuws, foto en video, 4Daagse in cijfers, online magazine. Ik neem aan dat we “laatste nieuws” moeten hebben!

Hèhè, eindelijk, een nieuwsfeed. Maar het laatste nieuws – toen wij keken op zaterdag 16 juli – was een triviale update over hergebruik van bekers.

Nobody cares!

Wij willen weten wat de status is van het wel of niet doorgaan van de Vierdaagse! We hadden op zijn minst een bericht verwacht dát er overleg plaatsvindt over het wel of niet doorgaan, en wanneer we een update kunnen verwachten. Zo niet op de homepagina, dan toch wel hier.

Niks, noppes, nada.

Als er zoiets naar de buitenwereld is gecommuniceerd, waarom staat het dan niet ook op de eigen website?

Wat de Vierdaagse beter had kunnen doen in hun webdesign

Ten eerste hadden ze bij media / PR / communicatie meer met de website kunnen doen. Niet alleen de fun content, de bestuurswissels en het (in mijn ogen beetje greenwashing) net-niet-statiegeldsysteem op de bekers, maar vooral ook de belangrijke updates. Er werd bijvoorbeeld wél een nieuwsbericht geplaatst bij de opening van de inschrijving, en ook bij de (zeldzame) na-inschrijving.

Heb je als organisatie een officiële website, zorg dan dat je nieuws dáár als eerste op knalt, en vervolgens pers / social media / etc. Je website is dé centrale hub, waar alle belangrijke dingen te vinden moeten zijn.

Ten tweede: Zet je laatste nieuws pontificaal op de homepagina! Wij moesten nadenken, omdat we zoiets belangrijks niet vonden op dé plek waar we het verwachtten. Vervolgens moesten we een behoorlijk eind naar beneden scrollen langs allerlei triviale meuk (vooral op mobiel is dat best een eind), wel twee keer doorklikken, en toen werden we alsnóg teleurgesteld.

Wat kun jij hiervan leren?

Denk vanuit je gebruiker. Met welke intentie gaat die naar jouw website? En dan bedoel ik niet via Google, dat ze op iets zoeken en dan naar een specifieke pagina op jouw website gestuurd worden.

Nee, ik bedoel: In welke situatie, met welke intentie typt iemand doelgericht jouw website in de URL-balk? En wanneer die persoon dan op jouw homepagina komt, staat daar dan wat diegene verwacht en nodig heeft?

Dat is natuurlijk voor iedere ondernemer en organisatie anders. Als Vierdaagseloper wil je het laatste nieuws over de vierdaagse. Updates die relevant zijn voor jou als wandelaar. Of als toeschouwer. Dat wil je dus zo hoog mogelijk op je homepage. Leuk die sponsorloop en webshop, maar minder belangrijk. Dus die kunnen lager op de pagina.

Als iemand mijn URL doelbewust intypt, dan neem ik aan dat diegene weet dat ik iets met websites doe. Heeft ergens mijn visitekaartje opgepikt ofzo, of van een bekende iets over mij gehoord. Die wil weten of ik hem dan kan bieden wat hij zoekt. Dus dat moet op mijn homepagina. Niet twee klikken verder verstopt.

Dus denk eens goed na: Met welke intentie(s) en in welke situatie zou iemand specifiek jouw URL intikken? Wat verwacht die persoon dan te vinden? Voldoet jouw homepage eraan? Zo nee, maak er werk van!

Download nu jouw gratis ebook met 23 praktische tips om jouw website te verduurzamen!


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top