Wanneer je een succesvolle (hobby)blog hebt met behoorlijk wat lezers, kan het aantrekkelijk zijn om te kijken of je er geld aan kunt verdienen. Andersom is het als ondernemer natuurlijk ook interessant om je blog bewust als marketingmiddel in te zetten, of er een extra (passief) verdienmodel aan te hangen. In dit artikel bespreek ik verschillende manieren van geld verdienen met bloggen en hoe die globaal werken.

1 – Advertorial

Een van de bekendste manieren van geld verdienen met bloggen is het plaatsen van advertorials, ofwel gesponsorde blogposts.

Een mooie blog is als een tijdschrift, maar dan online. Of als een vakblad, wanneer je een zakelijke blog aan je bedrijfswebsite hebt gekoppeld. Op een gegeven moment ben je zo zichtbaar online, dat je begint op te vallen bij andere merken en bedrijven, die graag een plekje op jouw goed bezochte webstek willen.

Weet dat een plekje op jouw blog geld waard is, net als een pagina in een tijdschrift. En backlinks ook. Wanneer een bedrijf jou benadert voor een samenwerking en daar commerciële belangen bij heeft, hoef je je dus ook absoluut niet te schamen wanneer je daar gewoon geld voor vraagt.

Zo’n samenwerking is namelijk reclame voor hen, en een gesponsord artikel noem je dan “advertorial”, net als in een tijdschrift. Hoe meer unieke bezoekers je hebt, hoe meer je voor zo’n advertorial kunt vragen. Een nanoblogger kan hier een paar tientjes voor vragen, maar als je duizenden, tienduizenden, honderdduizenden bezoekers per maand hebt, kan dit behoorlijk in de cijfers lopen en kun je makkelijk een paarhonderd per advertorial vragen.

Lees hier meer over samenwerken op je blog.

2 – Google Adsense

Geld verdienen kan ook door advertentiebanners te plaatsen, en de meest bekende manier is Google Adsense. Je kunt ze automatisch laten plaatsen door Adsense, maar er zijn ook plugins waardoor je ze iets gerichter kunt plaatsen.

Voordeel is dat je er heel weinig moeite in hoeft te stoppen, nadeel is dat het bij weinig bezoekers ook weinig oplevert. Het gaat om een paar cent per klik (heel soms per view), dus je moet flink doorsparen voordat je de uitbetalingsgrens van €70 hebt bereikt.

Verder heb je vrij weinig controle over de banners die getoond worden. Toen ik nog actief gebruik maakte van Google Adsense als blogger (het gaat eruit met Ecohobbit), had je eigenlijk twee manieren: advertenties geoptimaliseerd voor de interesses van je lezers, of advertenties geoptimaliseerd voor de content van jouw website. Ik heb destijds voor het laatste gekozen, omdat de advertenties dan (hopelijk) wat meer bij mijn waarden zouden passen.

3 – Affiliate netwerken

Affiliate links zijn links met een trackingcode. Wanneer iemand op zo’n link klikt, wordt er door de bestemmingswebsite een cookie in de browser geplaatst, die soms tot wel 30 dagen actief blijft. Koopt diegene iets bij de betreffende webshop in de periode dat jouw affiliate cookie actief is? Dan krijg jij een percentage commissie over het aankoopbedrag. De koper zelf merkt er niks van en betaalt niks extra’s.

De truc met affiliate links is om affiliate publisher te worden voor merken en bedrijven waarmee jij écht een connectie hebt, en die bij jouw content en doelgroep passen. Zo is mijn blog CherryCharlie.nl bijvoorbeeld aangemeld bij affiliate programma’s van o.a. Bever, Natuurhuisje, De Zwerver, Big Green Smile en Dille & Kamille. Allemaal hebben zij iets met duurzaamheid of natuurbeleving, en persoonlijk ben ik ook 100% enthousiast over deze merken. Houd er rekening mee dat je soms kunt worden afgewezen voor bepaalde programma’s, omdat ze vinden dat jouw blog niet groot genoeg is, of niet bij ze past.

Affiliate links kun je op ontzettend veel manieren toepassen. Gewoon als tekstlink in een blogpost, maar ook op verzamelpagina’s met bijvoorbeeld je favoriete boeken, software, of weetikveelwat. Maar ook banners en productcaroussels kunnen heel goed werken. Het voordeel hier is dat je ze heel gericht kunt plaatsen. Bijvoorbeeld Interrail-banners in een artikel over duurzaam reizen.

4 – Schrijven voor tijdschriften en magazines

Dit is niet direct geld verdienen met je blog, maar wel een verdienmodel waarbij je die skills kunt inzetten. Zo ben ik er bijvoorbeeld ook een beetje ingerold. Ik blogde al een dikke 10 jaar, en wilde mijn geld gaan verdienen met die skills. Ik heb toen een aantal tijdschriften benaderd of zij geïnteresseerd waren in artikelen over duurzamer leven, en bij Roots was het raak! Zij hadden een rubriek over duurzamer leven die “erbij” werd gedaan door één van hun vaste redacteuren, maar wilden daar eigenlijk iemand met duurzame expertise op hebben. Perfecte timing dus! Ik ben echt heel vrij in waar ik het over heb iedere maand, en schrijf nog steeds met veel plezier voor ze.

Wanneer je naar tijdschriften of online magazines gaat pitchen, zorg dan dat je zo specifiek mogelijk de redacteur benadert die je moet hebben, en kom met een concreet idee.

5 – Copywriting

Een andere manier om jouw schrijfskills als blogger in te zetten, is als copywriter voor anderen. Veel mensen hebben een goed verhaal, maar vinden het moeilijk om dat op papier te zetten. Toen ik begon als ondernemer, heb ik dit ook een tijdje geambieerd, maar echt andermans verhaal opschrijven is een vak apart. Maar het is zeker het overwegen waard!

6 – Webdesign

Als blogger heb je natuurlijk niet alleen je schrijfskills. Je hebt ook je webdesign- en andere technische skills! Die kant ben ik zelf na een jaar meer op getrokken. Ik vind het heerlijk om websites voor anderen te ontwerpen, kan hier eindeloos lang mee bezig zijn. Webdesign is een grote markt, dus je kunt heel goed op deze manier te brood verdienen.

7 – Webshop / merchandise

Een andere manier om geld te verdienen aan je blog of website is merchandise verkopen. Dit kan via een eigen webshop, via Etsy, of nog via andere kanalen. Als je een populaire blog hebt, zou je producten met jouw merk erop kunnen verkopen, of producten die je zelf hebt gemaakt als je ook op andere vlakken creatief bent aangelegd.

Een andere manier om een webshop in te zetten, is om tickets voor eigen lezingen of evenementen te verkopen (zo zit je alleen met een kleine fee voor Mollie, en niet ook nog eens de fee voor bijvoorbeeld Eventbrite). Of wat dacht je van je eigen boeken, ebooks, of cursussen verkopen in je eigen webshop?

8 – Crowdfunding

In Nederland wat minder populair dan in Amerika, maar zeker interessant om je in te verdiepen: crowdfunding. Basically zijn het dan jouw lezers die jou financieel steunen omdat ze waarderen wat je maakt. Dat kan op projectbasis zijn, maar ook periodiek.

Patreon is hier waarschijnlijk de meest bekende: een Amerikaans platform waar fans hun favoriete bloggers, youtubers, striptekenaars, journalisten, schrijvers etc per maand of per publicatie kunnen steunen.

Maar we hebben ook een Nederlandse versie: Petje Af! Als ecoblogger ben ik hierbij aangesloten. Maak het aantrekkelijk voor je lezers om je daadwerkelijk financieel te supporten, met bijvoorbeeld exclusieve content, meetups, snail mail, korting op producten uit je webshop, etc.

9 – Leads genereren

Deze is vooral voor de ondernemers: Een blog kun je ook heel goed gebruiken om leads te genereren. Je blog is dé uitgelezen plek om op een heel vrijblijvende maar diepgaande manier kennis te maken met jouw expertise. Je kunt onder iedere blogpost een call to action plaatsen zoals inschrijven voor een nieuwsbrief of weggever. Zo kun je blijvend je blog en je producten of diensten bij die mensen onder de aandacht brengen.

Een andere mogelijkheid is om in je call to action direct op te roepen tot contact opnemen. Zeker als je voornamelijk maatwerk levert, kan die een heel goede optie zijn.

Wil je starten met bloggen, maar heb je geen idee waar te beginnen? Ben je bang dat je writer's block krijgt? Blog je al, maar krijg je er weinig voor terug?

In de cursus Waardevol Bloggen leer je in 10 modules hoe je inspirerende, evergreen content schrijft én voor je aan het werk zet.


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top