Een hië-wattes? Hiërarchie. Dit is de structuur van jouw website. Hoe is hij opgebouwd? Is alles makkelijke te vinden met zo weinig mogelijk klikken? Staat alles op een logische plaats? Iets waar je misschien niet direct over nadenkt, maar wat wel heel belangrijk is. Ik leg je uit waarom en hoe je dat aanpakt.

Waarom is een goede hiërarchie zo belangrijk?

Hiervoor moeten we terug naar de basis: Wat is de functie van jouw website? Hoogstwaarschijnlijk is dat het informeren van bezoekers over jouw producten en diensten, en daarnaast het genereren van leads (potentiële klanten) en sales (verkopen).

Om dit zo optimaal mogelijk te doen, is het belangrijk dat jouw website op een logische en intuïtieve manier in elkaar zit. En daar mag je best wel wat tijd en aandacht aan besteden!

Aandachtspunten

👉🏻 Wees duidelijk

Klinkt vanzelfsprekend, maar wordt lang niet altijd gedaan. Leuk dat je creatief wilt zijn met taal, maar dit is niet het moment om cryptisch, geestig of pretentieus te doen. Zorg dat iedere link, ieder menu-item, iedere knop helder is in waar hij je bezoeker naartoe leidt.

Als autist trigger ik hier ontzettend op. Ik heb een soort sixth sense voor logica en structuur en vind het verschrikkelijk al een website onlogisch en bezoekersonvriendelijk in elkaar zit, vooral als het erg grote websites zijn (looking at you, overheid).

Wees ook duidelijk in wat iemand op een pagina kan vinden. Als een pagina op je website wel érg groot begint te worden, vraag je dan af of je hem niet beter kunt opdelen in meerdere pagina’s, of dat je bovenaan de pagina een inhoudsopgave kunt toevoegen. Op CherryCharlie.nl doe ik dat laatste bijvoorbeeld bij zeer uitgebreide blogposts.

👉🏻 Zo min mogelijk klikken

Zorg dat iemand met zo min mogelijk klikken op de pagina komt waar hij moet zijn. Of dat nou een stukje informatie, een agenda of een salespage is. Beeld het je maar eens in: jij haakt toch ook af wanneer je van hot naar her moet klikken om te vinden wat je zoekt?

Het is daarom belangrijk dat je te allen tijde een link naar de homepagina hebt en op zo goed als iedere pagina je hoofdmenu zichtbaar hebt (een sales- of betaalpagina kan hierop een uitzondering zijn).

👉🏻 Logische onderlinge relaties

Hoe je je pagina’s met elkaar verbindt is ook een belangrijkdeel van je hiërarchie. Groepeer pagina’s die bij elkaar horen onder hetzelfde menu item: freebies bij elkaar, diensten bij elkaar. Alles over jou / je bedrijf / je organisatie bij elkaar.

Ik heb ooit een nieuwe website ontworpen waar ik ook de complete hiërarchie op de schop heb gegooid, omdat die zó onlogisch was. De privacy policy zat bijvoorbeeld weggestopt in een secundair menu wat alleen zichtbaar was op de pagina “over ons”. Ik snap de gedachte erachter wel, omdat het ook een lastig ding is, maar het is veel gebruikelijker om zoiets in de footer te zetten.

Wij mensen zijn gewoontedieren en houden van structuur en vastigheid (ook als we beweren van niet). Wanneer een item niet op een intuïtieve plek staat, moeten we zoeken, raken we geïrriteerd en haken we af.

Zo creëer je een prettige hiërarchie

👉🏻 Menu’s

Probeer het echt bij één enkel hoofdmenu te houden. Natuurlijk kun je wel subitems toevoegen. Zo heb ik op CherryCharlie.nl bijvoorbeeld de subitems “bestemmingen” en “hotspots” onder het hoofditem “duurzaam reizen” in mijn menu.

In een normale situatie heb je eigenlijk geen secundair menu nodig, dit is eigenlijk alleen maar onhandig en verwarrend.

Een uitzondering hierop kan zijn wanneer je bijvoorbeeld webshop hebt naast je algemene website. Je kunt dan het normale menu vervangen door een webshop-specifiek menu.

Logische plaatsing:

  • Header
  • Vaste zijbalk, maar is veel minder gebruikelijk

👉🏻 Header

De header is het bovenste, vaste deel van alle pagina’s op je website. Hier vind je de belangrijkste navigatie. Er zijn maar heel weinig websites die geen header hebben, omdat dit zó is ingebakken in ons systeem, dat we compleet van slag raken van een website zonder header.

Een enkeling heeft een niet-meescrollende zijbalk als “header”, maar die gevallen zijn echt een uitzondering. De website van Landgoed Twickel is een mooi voorbeeld hiervan.

Musthaves in je header:

  • Logo met link naar homepage
  • Hoofdmenu
  • Zoekfunctie

👉🏻 Footer

De footer wordt vaak een beetje over het hoofd gezien, maar toch is dit een plek waar je belangrijke informatie kwijt kunt. Je privacy- en cookiepolicy wil je niet in je hoofdmenu (zonde van die waardevolle plek), dus die vind je op veel websites in de footer.

Dit kun je eventueel in je footer plaatsen:

  • Link naar privacy- & cookiepolicy
  • Link naar algemene voorwaarden
  • Copyrightinformatie
  • Social media iconen + link als je die niet in je header wilt
  • Contactgegevens (in plaats van of naast een losse pagina)

👉🏻 Categorieën

Dit is van toepassing wanneer je een blog bij je website hebt. Zo heb ik onder andere de categorieën “webdesign”, “bloggen” en “online ondernemen”. Wanneer iemand meer over webdesign wil lezen, kan hij makkelijk doorklikken naar een archief met alle artikelen over webdesign.

👉🏻 Tags

Ook enkel van toepassing bij blogs, en in mijn ogen alleen wanneer je zo’n uitgebreide blog hebt, dat het nuttig is om dingen verder uit te splitsen dan enkel categorieën. Hier op CT&M gebruik ik bijvoorbeeld (nog) geen tags, terwijl ik dat op CherryCharlie.nl wel doe:

Wanneer ik daar een blogpost schrijf in de categorie hotspots, geef ik dat bericht ook een aantal tags mee: het land, in geval van nederland de provincie, als het een hoofdstad is ook de plaatsnaam, en natuurlijk het soort hotspot: is het een duurzame, natuurlijke, culturele of ambachtelijke hotspot?

Zo kunnen lezers heel makkelijk gerelateerde artikelen vinden.

👉🏻 Berichtenfeeds

Wanneer je een nieuws-of blogfeed op je website hebt, hoef je je echt niet te beperken tot enkel een algemene feed. Soms kan het hebben van meerdere feeds heel nuttig zijn.

Denk bijvoorbeeld aan de laatste of meest populaire berichten op je homepage. Of wat dacht je van een custom link in bio pagina met daarop een extra blogfeed?

Soms is het zelfs noodzakelijk om je berichtenfeed uit te splitsen. Voor het Fries Symfonie Orkest heb ik bijvoorbeeld een scheiding gemaakt tussen algemeen nieuws op de homepagina, ledennieuws op een afgeschermde ledenpagina en PR-berichten op de PR-pagina.

Zo zie je maar: alles is mogelijk, en het wordt er een stuk overzichtelijker van!

Voorkom dat jouw website in een hoekje van het internet stof staat te vangen. Zet hem voor je aan het werk door actief bezoekers te trekken - de eerste stap naar automatisering en passief inkomen!

Hiermee schrijf je je in voor de nieuwsbrief. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.

Scroll naar top