Je bent al een tijdje aan het bloggen, heb wat publiek opgebouwd, en opeens is dat mailtje daar: iemand vraagt of hij mag gastbloggen op jouw site. Wat doe je daarmee? Hoe reageer je daarop? Ik geef je een aantal handvatten.

Wat is gastbloggen?

Heel kort: Gastbloggen betekent dat je een blogpost van iemand anders op jouw website plaatst, doorgaans met een backlink naar de website van de gastblogger. Dit kan eenrichtingsverkeer zijn, maar je kunt ook blogs uitwisselen.

Gastbloggen kan op verschillende manieren ingezet worden. Door de gebruikelijke backlink is het een manier van off-site SEO (dus SEO buiten je eigen website om) Erg populair onder marketeers dus! Daarnaast kan het voor de gastblogger een hoop extra publiek opleveren als jullie doelgroepen bij elkaar passen.


Wil jij überhaupt gastblogs op jouw site?

Dit is de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Natuurlijk voel je je in eerste plaats vereerd dat iemand zo’n mailtje stuurt. Ik vond dat ook geweldig doen dat voor het eerst gebeurde! Maar wil je zomaar jan en alleman op jouw waardevolle webstek een podium geven?

Of je nou een zakelijke blog hebt of een lifestyle / redactionele blog: Wil jij artikelen van anderen op jouw website, of past dat niet bij wat je met jouw blog voor ogen hebt?


Wie wil gastbloggen?

Past diegene bij je? Vaak noemen ze wel een website, of hij staat in hun emailhandtekening. Als ze vaag blijven (wat al een red flag is!) kun je het vaak wel opmaken uit hun emailadres. Is het logisch dat diegene specifiek met jou wil samenwerken? Passen jullie bij elkaar qua niche, interesses en onderwerpen? Heb jij er ook wat aan?

Daarnaast: Is het een collegablogger die mailt (grote kans op een leuke uitwisseling), of een marketeer (wees alert)?


Is de gastblogger oprecht?

Omdat CherryCharlie.nl redelijk groot is, krijg ik vaak van dit soort mailtjes. Wanneer ga ik ergens wel op in en wanneer niet? Dat hangt er helemaal van af of de gastblogger oprecht geïnteresseerd is in mij en wat ik doe, of niet.

Helaas zijn veel van dit soort mailtjes gewoon massamailtjes om zoveel mogelijk linkjuice te krijgen. Het gaat alleen om de SEO, niet om de persoonlijke samenwerking. Dit soort mailtjes reageer ik zelfs niet meer op, die donder ik direct in de prullenbak.

Hier herken je ze aan:

  • Vaak geen persoonlijke aanhef, of verkeerde naam
  • Generieke complimenten die overal op zouden kunnen slaan
  • Soms een beetje vreemd taalgebruik (Huh? Gaat dit over mijn blog?)
  • Blijven meestal vaag over wat ze precies in gedachten hebben

Zo kreeg ik laatst een mail waarin stond dat mijn blogposts “super entertainend” waren. Wablief? CherryCharlie is namelijk absoluut niet als entertainment geschreven, dus het is heel raar om die term te gebruiken. Daarnaast kwam het van een generieke overhemdenwebshop, waarvan ik echt geen idee had wat ze bij mij te zoeken hadden. Doeidoei.


Gaat het echt om een samenwerking of gastblog, of is het verkapte reclame?

Meestal wanneer ik een mailtje krijg voor “gastbloggen” of “samenwerken” is het verkapte reclame. Het gaat dan niet om de inhoud, ze willen puur backlinks en sales. Er is geen sprake van een win-win situatie.

Een backlink is namelijk geld waard: hoe meer backlinks er van andere sites naar jouw site wijzen, hoe hoger je gewaardeerd wordt door Google. Daarnaast is een (positief) artikel over een bepaald merk of bedrijf, als het niet uit jezelf komt maar op hun initiatief, gewoon reclame. En hier mag je dus gerust geld voor vragen.

Zo’n gesponsord artikel heet advertorial, net als in tijdschriften. Sta je zelf achter dat bedrijf of merk en gun je ze wel een advertorial op jouw blog, mail ze dan vooral je advertorialprijzen! Een gangbare richtlijn voor jouw advertorials is een starttarief van €50 + €10 per 1000 unieke bezoekers per maand.

Het komt trouwens vaak voor dat de andere partij toch afhaakt, niks meer van zich laat horen, of komt met “daar hebben we geen budget voor”. Laat je daardoor niet van de wijs brengen.

Is de andere partij nog steeds bereid om met jou in zee te gaan, houd je dan netjes aan de regels van de Reclame Code Commissie en maak voor je lezers duidelijk dat het betreffende artikel gesponsord is.


Ja, ik wil samenwerken!

Anyway – Je hebt een goed gevoel bij de persoon die je mailt, jullie passen qua niche bij elkaar, je gunt diegene een plekje op je blog en het gaat niet om platte reclame. Dan is het tijd om terug te mailen dat je het wel ziet zitten!

Wat ik persoonlijk fijn vind is om af te spreken voor een videochat om lekker samen onderwerpen te brainstormen en afspraken te maken.

Een tijdje terug werd ik gemaild door Paulien van Outdoor Inspiratie, of ik het leuk vond om blogs uit te wisselen. We volgden elkaar al op Instagram, ik vond haar een tof persoon en qua blog, interesses en doelgroep sloten we goed op elkaar aan. Zo konden we elkaar aan nieuwe lezers helpen! We hebben een supergezellige videochat gehad, zij gaat twee blogs voor CherryCharlie schrijven en ik voor haar. Passend bij de doelgroep van de ander, maar wel ons eigen specialisme. Geen verkooppraatjes, ook al hebben we allebei wel meerdere verdienmodellen aan onze blogs hangen. De eerste artikelen zijn inmiddels gepubliceerd!


Redactieslag

Wanneer je een gastartikel aangeleverd hebt gekregen, is het belangrijk om nog een redactieslag eroverheen te gooien. Maak het artikel op in je eigen stijl, controleer de boel op taalfouten en voeg een bio toe als je dat passend vindt. Vervolgens vind ik het persoonlijk altijd wel even netjes om dan een preview naar de gastblogger te sturen.

Laat het natuurlijk altijd even weten wanneer het artikel live is gegaan – zo kan de gastblogger het ook delen!


Natuurlijk ben je niet aan je beslissing gebonden. Wanneer je over een week of een jaar besluit iets anders te willen, dan kan dat gewoon! Jouw blog, jouw regels.

Meer lezen over bloggen? Klik hier!

Scroll naar top

Leer waardevol en inspirerend bloggen

Nieuwe workshops op 22 en 24 juni