Je hebt besloten dat je wilt gaan bloggen, als toevoeging aan je langetermijn online marketing strategie. Awesome! Maar hoe schrijf je nou eigenlijk zo’n blogpost? Waar moet je allemaal aan denken voor je op die publicatieknop drukt? Hoe ziet dat complete proces eruit? Ik neem je mee langs alle – echt álle – stappen die je moet doorlopen om een blogpost te plaatsen. Dit is mij persoonlijke blogpost stappenplan!
- Onderwerp brainstormen
Als eerste heb je een onderwerp nodig voor je blogpost. Per artikel behandel je één goed afgebakend idee.
- Bedenken welke punten je wilt maken
Bedenk welke punten je wilt aanstippen in je artikel. Dit worden je (werk)tussenkoppen. Zo geef je structuur en richting aan je tekst én zet je direct de eerste stappen om je artikel prettig scanbaar te maken.
- Vorm bepalen
Bepaal de vorm van je artikel. Wordt het een lijst met tips, een tutorial, een interview, nog iets anders? Vaak is dit vrij obvious, soms zijn er meerdere mogelijkheden.
- Kern schrijven
Vertel wat je wilt vertellen, volgens de eerder gekozen punten en vorm.
- Inleiding schrijven
Schrijf een pakkende inleiding die uitnodigt om verder te lezen. Vertel waarom je dit artikel schrijft en wat je lezer eraan heeft.
- Slot schrijven
Zorg dat je lezer niet in het luchtledige valt aan het eind van je artikel. Sluit af met een conclusie, samenvatting, recap, whatever passend is op dat moment.
- Call to action toevoegen
Heel belangrijk! Altijd toevoegen, anders heb je niet zoveel aan die blogpost.
- Opmaak
Zorg dat je blogpost prettig te lezen en te scannen is, anders haken mensen gauw af. Werk met koppen, opsommingen, en waar nodig afbeeldingen en andere media.
- Proeflezen en correcties
Lees je blogpost van begin tot einde goed door. Controleer op spelfouten, zinsbouw, op je verhaal goed loopt, en of de boel er visueel prettig uitziet.
- Categorieën en tags bepalen
Voeg passende categorieën en tags aan je blogpost toe, zodat hij ook later goed terug te vinden is in het archief.
- Uitgelichte afbeelding toevoegen
Dit is de afbeelding die zichtbaar is in je blogarchief, in feeds én in de automatisch gegenereerde card wanneer je je blogpost op social media deelt.
- Permalink controleren
Controleer of je permalink goed aansluit bij je titel en dat hij niet overbodig lang is.
- Meta description en samenvatting toevoegen
Voeg een metadescription en samenvatting toe. De meta description is zichtbaar in de resultaten van zoekmachines, de samenvatting is – afhankelijk van je bloginstellingen – zichtbaar in je blogarchief en in feeds.
- Zoekmachineoptimalisatie
Zet de puntjes op de i om je artikel te optimaliseren voor zoekmachines. Handige plugins hiervoor zijn Yoast SEO en Rankmath.
- Inplannen
Je kunt je blogpost direct publiceren, maar als je in batches schrijft (aan te raden!), dan is het handiger om je blogposts periodiek in te plannen. De mijne verschijnen bijvoorbeeld altijd op maandag.
- Promoten
Last but not least: Verwacht geen magie! Promoot je blogpost na publicatie ook op je eigen social media kanalen om die eerste lezers binnen te halen.
That’s it! Het klinkt als een hele waslijst, maar eigenlijk ben je er vrij snel doorheen. Natuurlijk is dit niet de enige, echte of ware manier. Dit blogpost stappenplan is mijn manier. Zo kun je het doen. Vind vooral jouw eigen draai! 🙂