Een tijdje geleden kreeg ik een mailtje van Alex, een nieuwe nieuwsbriefabonnee. Hij was blij met mijn tips om zijn website te optimaliseren, maar zat wel met een vraag: “Ik ontvang nu elke dag een mailtje van je, dat kost ook een boel CO2. Past dit eigenlijk wel bij de duurzame boodschap die je uitdraagt?” Een legitieme vraag. Ik probeer mijn bedrijf zo duurzaam mogelijk te runnen, maar hoe zit het eigenlijk met de duurzaamheid van mijn emailmarketing? Past dat eigenlijk wel bij mijn bedrijfsfilosofie? Tijd om daar eens in te duiken.

Om maar met de deur in huis te vallen: Ja, natuurlijk stoten emails ook CO2 uit. Net als bij een websitebezoek wordt er data verstuurd tussen meerdere servers en apparaten. Dat kost natuurlijk energie, en stoot vanzelfsprekend dus CO2 uit.

Maar alles wat je doet, moet je in een groter geheel zien. Als je 100% duurzaam wilt zijn, geen CO2 wilt uitstoten, dan moet je simpelweg stoppen met bestaan. Bestaan is per definitie CO2 uitstoten. Omdat je leeft, en omdat je in je levensonderhoud moet voorzien. Dat kan op een meer of minder duurzame manier.

En als ondernemer moet je natuurlijk klanten werven, ofwel: Marketing en sales. Zonder die twee geen klantenstroom, zonder klantenstroom geen business.

Een voorbeeld: Stel dat jij biologische moestuinzaden verkoopt, en daarmee de wereld een beetje beter maakt, en je durft niet aan marketing te doen want “dat is vies en sleazy en opdringerig”, dan loop je dus enorm veel klanten mis. Die gaan allemaal naar de concurrent met niet-biologische zaden. Goede marketing is dus essentieel voor het bestaan van jouw bedrijf. Ook als jij de wereld een beetje mooier wilt maken als duurzame ondernemer, is marketing dus superbelangrijk.

Marketing kan op hondermiljoenmiljard manieren. Duurzaam en minder duurzaam. Zinnig en minder zinnig. Hier kun je dus bewuste keuzes in maken.

Wat is duurzame marketing voor mij?

Duurzamere marketing kun je bereiken door bijvoorbeeld kleine duurzame keuzes te maken, zoals drukwerk op Paperwise met plantaardige inkt, of als webshop je pakketjes met Homerr versturen in plaats van er een “binnen 24 uur bezorgd” service op na te houden.

Maar duurzamere marketing kun je ook bereiken door het iets groter aan te pakken, door te kijken naar je processen en daar te optimaliseren. Wat werkt voor jou en wat niet? Hoe kun je het proces in zijn geheel efficiënter maken? Een superefficiënt proces betekent dat je maar weinig resources en energie in marketing hoeft te stoppen, waardoor je per lead, per klant, en in totaal zo weinig mogelijk energie daaraan kwijt bent.

En energie is hierbij voor mij eigenlijk een beetje tweeledig: Aan de ene kant de energie, de brandstof, de resources die nodig zijn om het fysiek uit te voeren. Aan de andere kant mentale energie: jezelf uitputten met een marketingmethode die niet voor jou werkt vind ik ook niet duurzaam. Of je potentieel saboteren door helemaal niet aan marketing te doen, waardoor je geen of te weinig klanten hebt, waardoor je te weinig geld hebt om de vrijheid te creëren om de dingen te doen die jij belangrijk vindt, dat is óók niet duurzaam in mijn ogen.

Kies de soort marketing die bij je past

Natuurlijk is duurzaamheid niet de enige voorwaarde die bepaalt hoe jij jouw marketingstrategie vormgeeft. Voor mij is het ook niet de enige of belangrijkste voorwaarde. Andere overwegingen kunnen ook een belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld je persoonlijkheid of je levenservaring.

Ben je introvert of extravert en welke vormen van marketing gaan jou daardoor beter of slechter af – of de doelen die je voor ogen hebt met je bedrijf.

Zelf ben ik redelijk introvert. En ik heb in mijn 32-jarige leven al twee keer een burnout gehad (of er in ieder geval eng dicht tegenaan gezeten die tweede keer.) Sociale interactie kost mij veel mentale energie. Actieve acquisitie doe ik dus liever niet. Maar persoonlijk contact is heel belangrijk bij een grote investering zoals een website, dus doe ik wél persoonlijke kennismakingsgesprekken en persoonlijke evaluatiegesprekken daarvoor. Het proces dat leidt tot zo’n gesprek, automatiseer ik liever.

Kies een soort marketing die zinvol voor jou is

In mijn ogen is het belangrijk om vormen van marketing te vinden die zinvol zijn voor jou en je bedrijf. Waar zit je doelgroep? Hoe kun je die het makkelijkst bereiken? Je kunt wel een vorm van marketing kiezen die an sich zo weinig mogelijk CO2 uitstoot, maar als die vorm voor jou niet werkt, dan is dat alsnog verspilde moeite.

Ik maak gebruik van (onder andere) emailmarketing, omdat dat veel zinvoller en efficiënter voor mij is dan posters ophangen (te lokaal voor mijn soort bedrijf), adverteren in een tijdschrift (onbetaalbaar) of heel veel energie en moeite steken in actieve, fysieke acquisitie (niet bepaald introvert-vriendelijk). Stel je voor dat ik stad en land zou moeten afreizen om mijn potentiële klanten te bereiken! Of uren kwijt zou zijn aan hele databases mailen of bellen, zonder van tevoren te weten of de mensen in kwestie wel geïnteresseerd zouden zijn in mijn diensten. Of wachten tot iemand spontaan ontdekt dat ik besta. Ook niet heel efficiënt.

Emailmarketing is naar mijn mening super efficiënt: Iemand schrijft zich vrijwillig in op die lijst, omdat hij interesse heeft in wat jij te bieden hebt. Je kennis, je producten of diensten, je visie. Natuurlijk moet je een strategie hebben om mensen op die lijst te krijgen, maar zodra ze erop staan, hoef jij geen energie, tijd en resources te verspillen aan massamarketing, aan schieten met hagel. Je kunt dus heel doelgericht en minimalistisch de mensen targeten die al geïnteresseerd zijn.

Mijn huidige online marketingstrategie

Dus ja, op dit moment maak ik gebruik van een combinatie van bloggen, social media en emailmarketing. Wanneer je iets download via mijn site, word je in een emailfunnel gestopt. Dit betekent dat je in korte tijd een aantal mails krijgt om kennis te maken, waarna ik een aanbod doe. Zo trek ik geïnteresseerde leads aan, warm ik ze op, en verander ze in klanten.

Wanneer de funnel is afgelopen, krijg je periodiek een nieuwsbrief. Deze heeft 2 functies: Waarde bieden (ik verspreid mijn duurzame visie en geef praktische tips) en top of mind blijven (zodat potentiële klanten sneller aan mij denken dan aan de concurrent wanneer ze een webdesigner nodig hebben.)

Emailmarketing verduurzamen

Maar die emails stoten natuurlijk CO2 uit. Verschillende websites geven aan dat dat zo’n 4 gram per email is 1), maar ik kan nergens vinden hoe groot de betreffende email is. Want net als bij webpagina’s, maakt dat natuurlijk uit voor de precieze uitstoot.

Een andere bron is wat preciezer: 20 gram CO2 voor een email van 1 MB 2). Daar kan ik meer mee! Van deze getallen schrik ik wel even. Het is namelijk flink meer dan een duurzaam gebouwde webpagina. Ouch.

Maar aan de andere kant: Lang niet iedere email is 1 MB groot. Voor een hele megabyte moet je namelijk echt vies veel tekst en HTML versturen, of bijlages en afbeeldingen toevoegen. Want of zo’n afbeelding op een webpagina staat of in een email, de bestandsgrootte verandert niet zomaar natuurlijk.

Dus die 4 gram per email is denk ik zo gek nog niet. Dat is eenvijfde van 20 gram, dus eenvijfde van 1 MB = 200 kB. Klinkt als een legit grootte voor een normaal mailtje zonder plaatjes.

Om je emailmarketing te optimaliseren, kun je dus twee dingen doen:

  • Minder emails versturen.
  • De bestandsgrootte van je emails beperken.

Minder emails versturen

Als je gebruik maakt van emailmarketing, moet je natuurlijk emails versturen. No shit. Net als dat je posters moet laten drukken als je posters gebruikt voor je marketing. Natuurlijk heb je bepaalde campagnes en automatiseringen. En je wilt zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen op die lijst. Toch kun je door je proces te optimaliseren minder emails sturen.

  • Verwijder inactieve subscribers van je lijst
    Zo stuur je niet onnodig emails naar mensen die ze toch niet lezen.
  • Zorg voor strakke, to the point funnels
    Natuurlijk heb je een aantal stappen nodig om iemand op te warmen tot hij koopbereid is. Er zijn verschillende methodes om zo’n funnel vorm te geven. Experimenteer welke methode voor jou werkt en maak daar gebruik van. Zorg dat de mails in die funnel echt steengoed zijn en zorgen voor een hoge conversie. Zo hoeft die funnel minder vaak doorlopen te worden voor voldoende omzet.
  • Selecteer je doelgroepen zorgvuldig
    Zorg dat een bepaalde emailserie ook echt alleen verstuurd wordt naar degenen die daar daadwerkelijk aan toe zijn, en daar mogelijk geïnteresseerd in zijn. Zo zijn waarschijnlijk niet al mijn nieuwsbrieflezers geïnteresseerd in bloggen, dus als ik een aanbod lanceer rond het thema bloggen, stuur ik dat alleen naar lezers die recent een nieuwsbrief met het thema bloggen hebben geopend. De rest is er waarschijnlijk toch niet in geïnteresseerd, dus waarom zou ik het dan aan hen sturen? Of wanneer je een relaunch van een bepaald product doet, dan is het natuurlijk zinloos om die mails te versturen aan mensen die dat product al gekocht hebben.
  • Top of mind blijven
    Wanneer iemand een funnel heeft doorlopen, wil je top of mind blijven. Als je niks meer van je laat horen, word je vergeten. Hoeveel mails heb je hiervoor nodig? Waarschijnlijk niet dagelijks. Kies liever voor wekelijks of zelfs maandelijks. Vind hierin een balans waar jij je prettig bij voelt.

Bestandsgrootte van je emails beperken

Daarnaast kun je de bestandsgrootte van je emails beperken om minder CO2 per email uit te stoten. Ook dit kan op verschillende manieren:

  • Upload je logo niet groter dan nodig
    Natuurlijk wil je je logo ergens in je email. I mean, herkenbaarheid, branding enzo. Maar upload dat logo niet groter dan nodig. Dus niet full size als je het in je email niet groter dan 200 pixels breed wilt tonen.
  • Beperk het gebruik van afbeeldingen, bijlagen en overige media
    Afbeeldingen en overige media zoals audio en video zijn enorme datavreters. Probeer ze dus zoveel mogelijk te vermijden, en voeg ze alleen toe als het echt iets bijdraagt aan jouw email. Dit is ook nog eens prettiger voor de ontvanger: Niemand zit namelijk te wachten op enorme bijlagen die de inbox overspoelen en extra snel volstoppen.
    Wil je toch audio of video toevoegen, embed dat dan via een gespecialiseerd platform. Zo wordt het bestand niet in de email zelf verzonden, maar alleen gedownload door degenen die het daadwerkelijk afspelen.
  • Platte tekst
    Wil je echt tot het gaatje gaan? Dan kun je voor platte tekst emails kiezen in plaats van HTML emails. Je hebt dan echter niet meer de mogelijkheid om jouw emails op te maken in jouw huisstijl.

Tot slot: Compenseren

Of je nou voor emailmarketing kiest of een andere manier die beter bij jou past: Je moet tot op een bepaalde hoogte energie verbruiken en CO2 uitstoten, simpelweg omdat je bestaat en een fatsoenlijke bedrijfsvoering probeert te runnen.

Heb je je best gedaan om zoveel mogelijk uitstoot te reduceren, dan kun je de rest compenseren, door bijvoorbeeld bomen te planten.

In het kort moet je hiervoor uitrekenen hoeveel mails je hebt verstuurd, hoe groot die waren, en hoeveel CO2 die hebben uitgestoten. Meten is weten, en als je niet exact kunt meten, kom je met nattevingerwerk ook een heel eind.

De details hiervan ga ik niet hier nog uitleggen, deze blogpost is lang genoeg. Maar zeker stof voor een toekomstig artikel!

Bronnen

  1. https://img.en25.com/Web/McAfee/CarbonFootprint_12pagesfr_s_fnl2.pdf
  2. https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/stoot-ik-co2-uit-wanneer-ik-op-internet-surf/69/

Download nu jouw gratis ebook met 23 praktische tips om jouw website te verduurzamen!

Hiermee schrijf je je in voor de nieuwsbrief. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.

Scroll naar top