Ja, je blog is een geweldige manier om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Maar bloggen is zoveel méér dan alleen maar SEO. Niet iedere blog hoeft SEO-geoptimaliseerd te zijn, omdat optimalisatie misschien helemaal niet de functie is van een bepaald artikel. Wat veel belangrijker is, is dat jij waardevol bent voor mensen. In dit artikel help ik je een eindje op weg.

Wanneer je heel gepassioneerd bent over een bepaald onderwerp, of heel specialistische kennis hebt, en je blogt voor SEO, dan loop je op een gegeven moment ongetwijfeld tegen het punt aan dat jouw SEO hulptool (bijvoorbeeld Yoast) tegen je zegt dat je een bepaald zoekwoord al meerdere keren hebt gebruikt. Dat je in het verleden al andere artikelen of pagina’s voor die term hebt geoptimaliseerd.

Zo hulpmiddel doet dat om te keyword kannibalisering te voorkomen: Dat jouw eigen artikelen met elkaar de concurrentie aangaan in de zoekmachines. Dat wil je natuurlijk niet. Maar moet je dan maar niet meer over dat onderwerp schrijven? Terwijl je nog zoveel te vertellen hebt? Natuurlijk niet!

Dus laat die Yoast bolletjes eens een keer voor wat ze zijn. Vul misschien eens expres géén zoekwoord in waarvoor je wilt optimaliseren. Focus je in plaats daarvan op de volgende dingen:

1 – Beantwoordt het een vraag?

Dit is één van de meest simpele dingen die je kunt doen om waardevolle blogs te schrijven: Vragen beantwoorden. Niet alleen uit keywordonderzoek, maar vooral vragen die je van klanten en potentiële klanten krijgt tijdens kennismakingsgesprekken, mailwisselingen, besprekingen, hulpvragen. Als zij die vraag hebben, kun je er donder op zeggen dat een ander die vraag ook heeft.

2 – Kan de lezer er direct mee aan de slag?

Kijk, een leuke anekdote delen uit jouw bedrijf is natuurlijk leuk, maar de meeste mensen zullen hun schouders ophalen, en denken “Okee, so what?” Ja – wat is de moraal van je verhaal? Zorg dat er iets in jouw artikel zit waar de lezer direct praktisch mee aan de slag kan. Een stukje kennis, een prikkelende vraag, iets om over na te denken, een opstapje naar een bepaalde skill…

Wees niet bang om te veel weg te geven. Hoe meer je weggeeft, hoe meer mensen je vertrouwen en zonder te twijfelen jou inschakelen voor hulp op dat gebied.

3 – Is het inspirerend?

Niet alles wat je schrijft hoeft praktisch en vraaggestuurd zijn. Er is zoveel waardevols te delen wat daar niet aan voldoet namelijk. En de mensen die jou volgen, die nadat ze op jouw website zijn gekomen blijven hangen, zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief, jou beter willen leren kennen, die mag je met een gerust hart ook iets anders geven dan lijstjes en stappenplannen.

Geef ze iets inspirerends, iets om over na te denken. Iets waardoor ze tot nieuwe inzichten komen en op een andere manier kunnen kijken naar hoe ze dingen tot nu toe altijd hebben gedaan. Pluk ze even uit die sleur van gewoontes.

4 – Deel ik mijn visie?

Iedereen heeft (bijna) overal wel een mening over tegenwoordig. Maar een mening is wat anders dan een visie. Een visie is groter, en praktischer. Het geeft je een stip op de horizon waarje naartoe wilt werken, ook al is het iets wat je van ze lang zal ze leven niet in je eentje kunt bereiken, of voor je eigen dood kunt klaarspelen. Maar je werkt eraan, omdat je het belangrijk vindt.

Deel jouw visie in je blogs, neem mensen mee om diezelfde visie na te streven. Word een leider die mensen graag willen volgen, met ideeën die ze graag overnemen en in hun eigen leven of werkwijze implementeren.

Scroll naar boven