Wanneer je een succesvolle blog hebt met behoorlijk wat lezers, kan het aantrekkelijk zijn om te kijken of je hem kunt monetizen. Andersom is het als ondernemer natuurlijk ook tof om extra passief inkomen met je blog te kunnen verdienen. In dit artikel bespreek ik 7 verdienmodellen en hoe die globaal werken.

1 – Advertorial

Een mooie blog is als een tijdschrift, maar dan online. Of als een vakblad, wanneer je een zakelijke blog aan je bedrijfswebsite hebt gekoppeld. Op een gegeven moment ben je zo zichtbaar online, dat je begint op te vallen bij andere merken en bedrijven, die graag een plekje op jouw goed bezochte webstek willen.

Weet dat “real estate” online geld waard is, net als een pagina in een tijdschrift. En backlinks ook. Wanneer een bedrijf jou benadert voor een samenwerking en daar commerciële belangen bij heeft, hoef je je dus ook absoluut niet te schamen wanneer je daar gewoon geld voor vraagt.

Zo’n samenwerking is namelijk reclame voor hen, en een gesponsord artikel noem je dan “advertorial”, net als in een tijdschrift. Hoe meer unieke bezoekers je hebt, hoe meer je voor zo’n advertorial kunt vragen.

Lees hier meer over samenwerken op je blog.

2 – Banner advertenties

Je blog monetizen zonder er veel moeite in te stoppen, is gebruik maken van banner advertenties: die typisch herkenbare reclameblokken op een website, meestal een afbeelding of een gifje, met een link naar de adverteerder.

Banner advertenties heb je in verschillende soorten en maten. De makkelijkste methode om ze toe te voegen, is Google Adsense. Nadeel is dat je weinig controle hebt over welke banners jouw lezer te zien krijgt. Hier krijg je meestal enkele centen per klik, en soms ook per view. Hoe meer bezoekers jouw site heeft, hoe sneller je hiermee verdient, maar ook als je 10.000 unieke bezoekers per maand hebt, is het centenwerk.

Je kunt ook via een affiliate netwerk aan banners komen, voor specifieke merken en bedrijven waar jij affiliate voor bent. Hier krijg je niet betaald met view of klik, maar krijg je een commissie wanneer iemand iets via een banner op jouw website wat koopt. Meer uitleg over hoe dat werkt lees je hieronder.

3 – Affiliate links

Populair en klinkt makkelijk, maar onderschat het niet! Affiliate links zijn links met een trackingcode. Wanneer iemand op zo’n link klikt, wordt er een cookie in zijn browser geplaatst, die soms tot wel 30 dagen actief blijft. Koopt diegene iets bij de betreffende webshop in de periode dat jouw affiliate cookie actief is? Dan krijg jij een percentage commissie over het aankoopbedrag. De koper zelf merkt er niks van en betaalt niks extra’s.

De truc met affiliate links is om affiliate publisher te worden voor merken en bedrijven waarmee jij écht een connectie hebt, en die bij jouw content en doelgroep passen. Zo is mijn blog CherryCharlie.nl bijvoorbeeld aangemeld bij affiliate programma’s van o.a. Bever, Natuurhuisje, De Zwerver, Big Green Smile en Dille & Kamille. Allemaal hebben zij iets met duurzaamheid of natuurbeleving, en persoonlijk ben ik ook 100% enthousiast over deze merken.

Houd er rekening mee dat je soms kunt worden afgewezen voor bepaalde programma’s, omdat ze vinden dat jouw blog niet groot genoeg is, of niet bij ze past.

4 – Schrijf een boek of ebook

Wanneer je veel te vertellen hebt, kun je een boek of ebook schrijven. Of zelfs meerdere! Je kunt ervoor kiezen om met een uitgever in zee te gaan (veel bereik, connecties, distributie en PR), maar in eigen beheer uitgeven is ook zeker een optie. Vooral met pdf ebooks is het heel makkelijk om ze voor een laagdrempelige prijs aan te bieden in een eigen webshop.

Wanneer je een boek daadwerkelijk op papier drukt, ook als het printing on demand is, en ook als je geen ISBN hebt, moet je rekening houden met de Wet op de Vaste Boekenprijs. Die is hier heel duidelijk uitgelegd. Ebooks vallen hier niet onder.

5 – Webshop

Waarschijnlijk denk je nu aan een webshop met fysieke producten je je inkoopt of zelf maakt en dan met de post verstuurt. Dit kan bijvoorbeeld Etsy zijn (heel populair onder makers), maar ook een WooCommerce webshop op je eigen domein.

Maar wist je dat je een webshop ook veel uitgebreider kunt inzetten? Bijvoorbeeld voor de verkoop van ebooks, cursussen, workshoptickets en andere digitale downloads, zoals bijvoorbeeld templates.

Hier op Charlottes Tekst en Media gebruik ik WooCommerce om o.a. tickets te verkopen voor workshops die ik geef. Maar who knows wat ik in de toekomst nog zal toevoegen!

6 – Bied een dienst of coaching aan

Heeft de wereld niet al genoeg coaches? Bij het woord “coach” denken de meeste mensen aan een soort lifestyle-begeleider, denk ik. Ik eerst ook. Maar ik bedoel er hier meer mee dat je begeleiding op een heel specifiek gebied aanbiedt. Het gebeid van jouw expertise, welteverstaan.

Zo blog ik bijvoorbeeld al 13 jaar, en bied ik blogcoaching aan. Zo ben ik een stok achter de deur en een brainstormmaatje voor mensen die zelf graag beter willen leren bloggen.

7 – Crowdfunding

In Nederland nog niet heel erg van de grond gekomen, maar zeker geen optie om te negeren: crowdfunding. Basically zijn het dan jouw lezers die jou financieel steunen omdat ze waarderen wat je maakt. Dat kan op projectbasis zijn, maar ook periodiek.

Patreon is hier waarschijnlijk de meest bekende: een Amerikaans platform waar fans hun favoriete bloggers, youtubers, striptekenaars, journalisten, schrijvers etc per maand of per publicatie kunnen steunen.

Maar we hebben ook een Nederlandse versie: Petje Af! Als ecoblogger ben ik hierbij aangesloten, omdat ik onafhankelijk wil kunnen schrijven, zonder lelijke banneradvertenties of gesponsorde artikelen. Hier kun je zien hoe ik dat heb aangepakt.

Welke verdienmodellen gebruik ik zelf?

Ik geloof heel erg in het gezegde “don’t put all your eggs in one basket”. Vooral als ondernemer vind ik het fijn om meerdere inkomstenstromen te hebben: als er één wegvalt of even wat minder loopt, kan ik altijd vertrouwen op de rest.

Op CherryCharlie.nl accepteer ik af en toe advertorials, maak ik veel gebruik van affiliate links en heb ik op dit moment nog wat banneradvertenties staan (maar die gaan eruit). Verder heb ik sinds kort een Petje Af pagina, waar mijn lezers me kunnen steunen. Ik wil namelijk toffe content creëren zonder dat financiële belangen mijn content beïnvloeden (want dat gebeurt toch altijd, hoe hard je probeert om objectief te blijven), en daar is nou eenmaal geld voor nodig.

Op Charlottes Tekst en Media bied ik voornamelijk mijn expertise als dienst aan: webdesign en begeleiding bij bloggen (en soms ook het bloggen zelf). Daarnaast heb ik een webshop – op dit moment nog voornamelijk om af en toe tickets voor workshops te verkopen, maar het is de bedoeling dat daar ook ebooks, cursussen en digital downloads in komen te staan.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen op het gebied van bloggen, webdesign, online en duurzaam ondernemen?

Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse inspiratiemailing!

Je kunt je op ieder gewenst moment weer uitschrijven.

   
           
   
Scroll naar top

Leer waardevol en inspirerend bloggen

Nieuwe workshops op 22 en 24 juni