De duurzaamheid van je webshop zelf is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij een duurzame webshop. Meestal denk je eerder aan wat er verkocht wordt en hoe het verzonden wordt. Heel belangrijk, want wát je verkoopt heeft de meeste impact! Wil je het nog een stapje verder trekken, dan kun je ook je webshop zelf verduurzamen. Want uiteindelijk is dat ook simpelweg een website waar je de hoeveelheid dataverkeer, energieverbruik en CO2-uitstoot van omlaag kunt halen. Aan de slag!

Je webshop verduurzamen werkt eigenlijk net zoals een normale website: Je wilt de hoeveelheid data die per pageview geladen moet worden zo laag mogelijk houden, en je wilt voorkomen dat bezoekers onnodig heen en weer moeten klikken.

Maar er zijn een aantal dingen waar je extra rekening mee moet houden. Zo heeft een webshop doorgaans significant meer afbeeldingen dan een normale website, want je wilt laten zien wat je verkoopt.

1 – Zorg voor uitgebreide en relevante specificaties bij elk product

Goede, uitgebreide specificaties verminderen miskopen en daarmee het terugsturen van producten. Aan de ene kant scheelt dit in vervoersimpact, aan de andere kant ook in weggegooide producten. Niet ieder product is opnieuw te verkopen, en ook lang niet iedere webshop heeft een milieuvriendelijk beleid op het gebied van omgaan met teruggestuurde items. Als het om je eigen website gaat, heb je hier natuurlijk gelukkig wél controle over.

Kruip in de huid van jouw klanten. Waarom kopen ze een bepaald product? Wat willen ze daarover weten? En vooral: Wat willen ze specifiek weten wanneer ze iets online kopen, en het dus niet kunnen vasthouden, passen of uitproberen?

Wanneer ik bijvoorbeeld nieuwe schoenen wil kopen, wil ik weten of ze passen. Daar hebben we min of meer een standaard maatsysteem voor, maar al die verschillende merken en modellen worden op een andere leest gemaakt. De ene maat 38 is een paar millimeter langer of korter dan de andere maat 38. Of breder of smaller bij de voorvoet. Ook niet onbelangrijk is bijvoorbeeld de kuitomtrek als je een paar laarzen koopt. Of wat dacht je van een doorsnede van het voetbed? Dingen die je in een schoenwinkel makkelijk even uitprobeert door te passen, maar die online een stuk moeilijker te beoordelen zijn. Wat bijvoorbeeld wél veel meer zekerheid biedt, is objectieve centimeters of millimeters vermelden.

2 – Kies een lichtgewicht basis

Zorg dat jouw webshop een lichtgewicht basis heeft. Bijvoorbeeld het Astra of Kadence theme als je WordPress gebruikt.

Ook is überhaupt de keuze voor het ene of het ander CMS al heel erg bepalend. Bouw je bijvoorbeeld je website met Jimdo, dan is alleen de kale basis al zo’n anderhalve MB, wat dik een hele gram CO2 uitstoot per pagina. Daar kun je dus van je lang zal ze leven geen duurzame website van maken!

3 – Hoeveel afbeeldingen heb je nodig?

Ja, afbeeldingen zijn belangrijk om een goede indruk van het product te krijgen. Soms is het nodig om specifieke details te laten zien. In andere gevallen kun je met één simpele foto toe, of een mockup als je bijvoorbeeld een digitaal product verkoopt.

Neem bijvoorbeeld een tent. Als ik een tent koop, wil ik zien hoe die er opgezet uitziet, ik wil een plattegrondje om te zien hoe de mensen erin passen, of er plek is om de backbacks in de binnentent of de buitentent neer te zetten. Ik wil zien hoe schuin het doek van de voortent loopt, en ik wil een indruk krijgen van de afstand tussen de binnen- en buitentent. Maar heb ik foto’s nodig van de tent opgerold in zijn zak? Neuh. Die afmetingen kunnen prima gewoon in de specs genoemd worden. Closeup van de stof? Nah, waterkolom-specs en het materiaal noemen zijn goed genoeg. Heb ik 3 promofoto’s nodig van mensen die het vet gezellig hebben met die tent? Ook niet.

Vraag jezelf af welke afbeeldingen écht nodig zijn en vind een goede balans met de specificaties. Tekst is namelijk een stuk lichter dan plaatjes.

Afbeeldingsformaat

Speaking of afbeeldingen: Zorg natuurlijk dat je ze niet groter upload dan nodig. Hoge resolutie voegt doorgaans niks toe. 1280 pixels voor de lange zijde is meestal ruuuiiiim voldoende. Kleiner is ook altijd een optie. Zorg wel dat ze niet té klein worden, het moet wel functioneel blijven.

Daarnaast kun je het bestandsformaat optimaliseren. JPG is kleiner dan PNG, maar het minder bekende WEBP is nóg kleiner en duurzamer. En als je schematische weergaven en plattegrondjes toevoegt, dan kun je die heel goed als SVG laten maken door de ontwerper.

4 – Goede doorzoekbaarheid is key

Last but not least: Goede doorzoekbaarheid van je webshop is essentieel. Hiermee voorkom je onnodige pageloads door veel heen-en-weer geklik.

En dan heb ik het niet alleen over een zoekfunctie (dat is toch wel echt the bare minimum) maar over een goede, logische, overzichtelijke indeling van jouw producten met categorieën en relevante tags.

Heb je een uitgebreide webshop met dus ook een uitgebreide onderverdeling? Zorg dan ook voor een mega menu. Ga er echt even voor zitten om dit goed uit te denken.

Laatst kwam ik op een webshop voor schilderspullen, omdat ik op zoek was naar bepaalde pigmenten. De webshop was uitgebreid onderverdeeld, met een megamenu, maar die indeling was vooral heel handig voor de verkoper – niet voor de koper. Ik moest dus diverse categorieën aanklikken om uit te zoeken waar ik kon vinden wat ik zocht. Not good. Houd daar dus rekening mee!

5 – Schakel een pro in om jouw webshop te verduurzamen

Shameless plug here, maar als je duurzaamheid hoog in het vaandel hebt en je duurzame producten ook daadwerkelijk in een duurzame webshop wilt verkopen, ga dan niet zelf aanmodderen als je dat moeilijk vindt!

Schakel iemand in die er verstand van heeft en weet aan welke knoppen hij (of zij, in my case) allemaal kan draaien om die CO2-uitstoot omlaag te brengen. Zeker wanneer je veel verkeer naar jouw webshop hebt, kan dit in de totale milieu-impact enorm veel verschil maken.

Scroll naar boven