Je hebt het vast al vaker uit mijn mond gehoord: een website is veel meer dan een visitekaartje. Ik vind het ontzettend zonde als iemand zijn website alleen maar als een passief ding online knalt en er verder niks mee doet. Je kunt een website namelijk op zoveel verschillende manieren actief voor je aan het werk zetten! In deze blogpost geef ik je een hoop inspiratie om jouw website slimmer in te zetten voor je bedrijf. Want wie wil zijn ondernemersleven nou niet een stukje makkelijker maken?

Wat is “je website aan het werk zetten”?

First things first: ik kan me best voorstellen dat je je nu afvraagt wat ik in vredesnaam bedoel met “je website voor je aan het werk zetten”. Ik bedoel daarmee dat jouw website niet een passief visitekaartje is. Dat je hoopt dat er af en toe eens iemand op terecht komt en dat die persoon jou dan gaat mailen of bellen.

Met een actieve website bedoel ik dat je je website juist slim inzet om actief meer geïnteresseerde bezoekers te trekken, en op je website ook daadwerkelijk systemen in place hebt om het die bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken om klant te worden.

1 – Contactformulier

Dit is de meest basic, obvious vorm van je website actief aan het werk zetten. Met een contactformulier haal je een paar drempels weg die het makkelijker maken om contact met jou op te nemen.

Wanneer je alleen maar je contactgegevens op je website hebt staan, dan moet iemand zelf jouw emailadres kopiëren, zijn emailprogramma openen, een mailtje schrijven en versturen om contact met jou op te nemen. Of zelf de telefoon pakken, jouw nummer intypen en je bellen. Dat zijn best wel wat stappen, en dus ook best wel wat drempels.

Een contactformulier maakt het een stukje makkelijker. Het invullen van naam en emailadres, dat is zo makkelijk dat het op de automatische piloot gaat. En in het berichtveld kun je als je wilt al een hint geven, zoals “ik wil graag meer weten over…” of “ik wil je graag inschakelen voor…”. Of je maakt het nóg makkelijker en plaatst daar een prefab berichtje!

2 – Afsprakenplanner

Bied je vooral maatwerkdiensten aan en is een kennismakingsgesprek altijd de eerste stap in jouw proces? Maak het dan makkelijk voor potentiële klanten om direct een afspraak te boeken. Er zijn talloze boekingsplugins, dus no excuses! Je geeft aan wanneer je wel en niet beschikbaar bent, en mensen kunnen heel makkelijk direct een afspraak in jouw agenda boeken. Zo hoef je niet tig keer heen en weer te mailen om een datum af te spreken.

3 – Vervolgafspraken inplannen

Als je dan toch een afsprakenplanner op je website hebt, dan kun je die ook slim inzetten voor bestaande klanten! Tijdens het webdesigntraject heb ik altijd meerdere voortgangsgesprekken met mijn klanten. Via een speciale pagina kunnen bestaande klanten makkelijk een vervolgafspraak bij me boeken.

4 – Webshop met fysieke producten

Verkoop je fysieke producten? Zorg er dan voor dat je naast je bakstenen winkel ook een online winkel hebt. Vooral als je een niche-winkel hebt die niet alleen interessant is voor locals, maar ook voor mensen die wat verder weg wonen. Lang niet iedereen heeft de tijd om naar jouw fysieke vestiging te komen, maar als je ook een webshop hebt, dan wordt het een stuk makkelijker om iets bij jou te kopen!

5 – Webshop met digitale producten

Heb je er al eens aan gedacht om je onderneming uit te breiden met digitale producten? Vooral als je diensten aanbiedt kan dit een interessante toevoeging zijn. Dingen die je heel makkelijk als download kunt aanbieden:

  • Ebooks
  • Werkboeken
  • Excel templates
  • Naaipatronen
  • Checklists
  • Planners
  • Stockfoto’s
  • Software

6 – Online cursus

Wil je het iets verder trekken, dan kun je ook een online cursus in je webshop aanbieden. En cursus mag je dan heel breed zien: Dan kan een traject van 10 modules zijn, maar ook een masterclass met 1 video en een downloadbaar werkboek.

Voor het aanbieden van een betaalde online cursus heb je 2 dingen nodig: een cursusplugin zoals Learndash of Lifter LMS, en een betaalplatform zoals WooCommerce. Die kun je dan aan elkaar koppelen – et voilà.

7 – Ticketverkoop

Geef je regelmatig lezingen of real life workshops? Dan kun je met een webshopplugin ook heel goed tickets verkopen daarvoor. Jij geeft aan hoeveel mensen mee kunnen doen op welk moment, je kunt zelfs tickets met unieke barcodes genereren als je dat wilt, betaling gaat lekker makkelijk via de webshop. Geen gedoe meer met mailen voor opgave en dan achteraf iedereen een factuur sturen.

8 – Online abonnement

Wat je de laatste tijd ook steeds meer ziet, is ondernemers die een online abonnement aanbieden. Stel dat je heel veel online cursussen, masterclasses en workshops hebt, dan kun je mensen ook een abonnement aanbieden dat ze toegang hebben tot *alles* zolang ze abonnee zijn.

Of een abonnement voor een maandelijkse dienst. Bijvoorbeeld een mastermind of coaching, of maandelijks exclusieve content, zoals bijvoorbeeld masterclasses. Je maakt dan 1x in de maand een supergoede masterclass, en die kun je eigenlijk op 2 manieren aanbieden: los, voor een vaste prijs, of in abonnementsvorm: iedere maand een masterclass voor gereduceerd tarief.

9 – Online community

Dit vind ik ook een mooie, en is heel goed te combineren met een online abonnement: Een online community. Bijvoorbeeld als je een coachingsabonnement aanbiedt, kun je daar ook een online community bij aanbieden. Zo kunnen deelnemers niet alleen van jou leren, maar ook van elkaar.

10 – Online resource library

Deze kun je op zichzelf staand aanbieden, maar ook in combinatie met een cursus, abonnement of community. Een uitgebreide bibliotheek met hoogwaardige, behulpzame resources. Het Regenerative Pathways Exploration Program van The Green Sprint is daar een mooi voorbeeld van: Dit is is een combinatie van een cursus van 12 weken, een community én een resource library.

Hoe je dit aanbiedt kan je natuurlijk ook helemaal naar je zin inrichten: een eenmalige prijs en levenslang toegang, of een abonnement. Of misschien wel allebei.

11 – Inschrijving mailinglist

Ook al verkoop je van alles op je website, lang niet iedere bezoeker koopt bij zijn eerste bezoek wat. Om te voorkomen dat mensen wegklikken en weg blijven, kun je ze laten inschrijven op jouw mailinglist. Zo heb je in ieder geval hun emailadres en kun je ze ook na hun eerste bezoek nog bereiken, opwarmen en alsnog een aanbod doen, waar ze dan misschien wél op ingaan.

Maar niet iedereen heeft behoefte aan “nog zo’n nieuwsbrief”. Zorg dus dat je een relevante weggever aanbiedt die past bij jouw betaalde aanbod, om geïnteresseerde mensen over de streep te trekken.

12 – Link in bio pagina

Op Instagram kun je helaas maar 1 klikbare link in je profiel zetten, en geen klikbare links aan je posts toevoegen. En in sommige gevallen is je homepage gewoon niet toereikend. Bummer! Nou kun je via een service als Linktree wel een link in bio pagina maken, maar daar ben je vrij beperkt in je mogelijkheden.

Het is net zo makkelijk om een link in bio pagina op je eigen website te bouwen. Deze kun je precies zo inrichten als je zelf wilt. Gedeeld dat je een nieuwe blog hebt geschreven? Link in bio. Iets gedeeld over je aanbod? Link in bio. Iets gedeeld over je weggever? Link in bio.

En hier heb je dan natuurlijk duidelijk knoppen staan waarmee mensen direct naar de juiste plek gedirigeerd worden, in plaats van dat ze alleen maar naar je homepage kunnen en het vanaf daar maar moeten uitzoeken.

13 – Landingspagina voor je visitekaartje

Ja, je hebt altijd de link naar je homepage op je visitekaartje staan. Maar hoeveel mensen gaan die intikken? Een leuke manier om mensen die je in het echt hebt leren kennen, een beetje wegwijs te maken op je website, is om een speciale landingspagina te maken en dan een QR code op je visitekaartje te printen.

Op die landingspagina kun je dan een lief welkomstberichtje plaatsen, en een aantal knoppen naar belangrijke zaken die je vaak met mensen bespreekt tijdens het netwerken. Bijvoorbeeld links naar je afsprakenplanner, je weggever, je diensten en je blog.

14 – Zakelijke blog

Over die blog gesproken: Start er één! Een zakelijke blog voegt zoveel toe aan jouw website. Je kunt er je kennis delen, waardoor bezoekers jou een beetje leren kennen, je gaan vertrouwen, en je als expert op je vakgebied gaan zien. Hoe meer waardevolle en behulpzame artikelen jij op je website hebt staan, hoe meer je ook gevonden wordt in zoekmachines. Alleen maar winnen dus!

Geen idee hoe je moet beginnen? In mijn cursus leer ik je vanaf 0 een kwalitatieve blog op te zetten.

15 – SEO

Zo’n blog, dat is dus goed voor je SEO: zoekmachineoptimalisatie. Maar SEO is veel meer dan alleen maar bloggen. Ook hoe goed je website technisch in elkaar zit, websitesnelheid, navigeerbaarheid, gebruikersvriendelijkheid, metagegevens en teksten op je vaste pagina’s zijn allemaal te optimaliseren voor zoekmachines, waardoor jij weer ietsje beter vindbaar bent voor mensen die op zoek zijn naar iemand met jouw expertise.

16 – Portfolio

Wist je dat je de blogfunctie van WordPress ook heel goed kunt inzetten om een portfolio te creëren? En zo’n zelfgebouwd portfolio op je website kun je precies zo indelen als je wilt – je bent niet afhankelijk van de beperkingen en grillen van een specifiek social medium zoals Instagram.

Ieder blogartikel kun je inrichten als portfolio, met een uitgelichte afbeelding, een stukje over het project, een testimonial van de klant in kwestie. Ook kun je zo’n blog-turned-portfolio heel prettig indelen met verschillende categorieën en tags. Zo kun je als fotograaf bijvoorbeeld je portfolio uitsplitsen in portretshoots, natuurfotografie, macrofotografie, bruidsshoots, you name it! Daar kan Instagram niet tegenop.

17 – Helpdesk voor bestaande klanten

Krijg je van klanten vaak dezelfde vragen? Dan kun je een gedeelte van je website inrichten als helpdesk met tutorials en antwoorden op veelgestelde vragen. Afhankelijk van je vakgebied en hoe uitgebreid je dit doet, kun je natuurlijk ook je “gewone” zakelijke blogposts hiervoor inzetten, en een overzichtspagina inrichten met links naar handige artikelen. Is eigenlijk sowieso een goed idee.

18 – Affiliate inkomen

Ook wanneer een websitebezoeker niet direct klant word bij jou, kun je je website alsnog inzetten om inkomen te genereren uit die bezoeker. Bijvoorbeeld met affiliate links! Wanneer je affiliate partner bent van een bepaald merk of webshop, en iemand klikt op jouw affiliate link, dan hangt daar een trackingcode aan. Koopt iemand dan iets, dan krijg jij als verwijzer een percentage van het aankoopbedrag. Soms is dat enkele procenten (bijvoorbeeld bij fysieke producten), maar in het geval van software en online cursussen kan dat soms wel oplopen tot 50%.

Affiliate links doen het het beste wanneer je zelf ervaring hebt met een product of dienst en er oprecht enthousiast over bent. Ook links in tutorials en vergelijkingen doen het vaak goed.

19 – Donaties

Ben je een stichting of vereniging die geheel of voor een deel afhankelijk is van donaties? Maak het potentiële donateurs zo makkelijk mogelijk om te doneren met een soepele donatie- of webshopplugin. Geef ze bijvoorbeeld al een paar voorgebakken opties, zodat ze niet hoeven na te denken over het bedrag. Kijk of je een plugin kunt vinden die ook periodiek geven ondersteunt. En vraag vooral niet meer gegevens dan strikt noodzakelijk. Hoe minder drempels, hoe beter!

Donaties vragen is trouwens echt niet alleen voor goede doelen en culturele instellingen. Stel dat je een online magazine hebt (als in: iets meer dan een hobbyblogje), dan kun je mensen bijvoorbeeld laten doneren onder ieder artikel, als ze dat waarderen. “Doneer een kopje koffie”, dat idee. Maar natuurlijk kun je je lezers ook taartjes en vegaburgers laten doneren 😉

20 – Crowdfunding

Ook crowdfunding is prima mogelijk via je eigen website! Bijvoorbeeld als je een startup bent. Zo ben je niet afhankelijk van een derde partij die een commissie afroomt, maar heb je alles in beheer.

WooCommerce heeft daar bijvoorbeeld een prachtige add-on voor. Deze kost $49 per jaar. Dus als je de plugin niet meer gebruikt na een afgerond project, dan kun je de betaling ook (tijdelijk of permanent) stopzetten.

Of je nou één project wilt crowdfunden of een hele reeks aan ontwikkelingen: afhankelijk van het bedrag dat je wilt ophalen en de commissie die je anders kwijt zou zijn, kan dit een heel goede optie zijn.

Scroll naar boven