Ben je ondernemer, dan heb je waarschijnlijk een nieuwsbrief waar je in meer of mindere mate iets mee doet. Zelf gebruik ik Mailchimp – eerst vooral als nieuwsbrief voor mijn ecoblog, maar nu ook als ondernemer om verschillende sales funnels te maken. Wanneer je meerdere instappunten hebt, kan het fijn zijn om je abonnees in te delen in Mailchimp Groups. Waarom en hoe leg ik allemaal uit in deze blogpost!

Wat is de Mailchimp groups functie?

Mailchimp groups is een manier om je nieuwsbriefabonnees in te delen op basis van hun interesses. Dit kun je op meerdere manieren inzetten: je kunt ze zelf hun interessegebied laten kiezen, maar ze bijvoorbeeld ook onzichtbaar indelen op een manier die voor jou handig is. Wanneer je een mailing verstuurt, kun je een relevant segment aan abonnees kiezen op basis van (onder andere) die groepen.

Iedere groep heeft een Group Category (soort titel) en daarin één of meerdere Group Names (de keuzeopties). Minimaal één, want dat is wat je uiteindelijk selecteert. Zo heb ik bijvoorbeeld een Category “Weggever”, met daarin op dit moment de Name “52 blogideeën”. Voeg ik nog een weggever toe, dan kan ik eenvoudig een extra Name maken.


Waarom zou je Mailchimp groups gebruiken?

Mailchimp groups is vooral handig om je doelgroep uit te splitsen, bijvoorbeeld wanneer je verschillende instappunten hebt voor je salesfunnels.

Zo schrijven sommige ondernemers zich in omdat ze graag mijn freebie met 52 zakelijke blogideeën willen ontvangen, anderen omdat ze graag op de hoogte gehouden willen worden van nieuwe Kickstart Je Zakelijke Blog-data.

Om hier automatisch onderscheid in te kunnen maken, heb ik verschillende Mailchimp groups aangemaakt en voeg ik die optie onzichtbaar toe aan het formulier op de betreffende landingspagina.

Op deze manier kun je je abonnees emails sturen die écht relevant voor ze zijn, en voorkomen dat je ze onnodig irriteert met teveel irrelevante berichten.


Zo voeg je onzichtbare groepen toe aan je formulier

Okee, dit is een beetje technisch, maar in principe is het vooral copy-paste werk, dus niet *te* moeilijk. Om het even samen te vatten:

  • Verzin een logische groepsindeling en maak je groepen aan
  • Genereer een HTML code om je formulier te embedden
  • Kopieer de code, plak hem op je website en doe een paar aanpassingen

Je kunt dus per landingspagina andere groepen aan en uit zetten.

Stappenplan

  1. Verzin een logische groepsindeling

    Heb je meerdere weggevers waarop mensen zich kunnen inschrijven? Dan kun je bijvoorbeeld net als ik een groep “Weggevers” maken en al je weggevers als optie toevoegen.

  2. Maak je groups aan in Mailchimp

    Selecteer je juiste audience en ga naar Audience >> All contacts >> Manage contacts >> Groups. Klik op “Create groups”. Kies voor de optie “As checkboxes” en vul je groepsinformatie in. Sla op.

  3. Genereer je HTML code

    Ga naar Audience >> Signup Forms >> Embedded Forms >> Classic. Zorg dat “Show interest group fields” AANGEVINKT staat en stel de rest in op wat jij prettig en mooi vindt.

  4. Voeg je HTML code toe aan je website

    Kopieer de HTML code die door Mailchimp gegenereerd wordt en plak de code op de pagina waar je hem wilt hebben.

  5. Group goed instellen

    Zoek in je geplakte code het volgende stukje op:

    <div class=”mc-field-group input-group”>
    <strong>JOUW GROUP CATEGORY </strong>
    <ul>
    <li>GROUP NAME</li>
    <li>GROUP NAME</li>
    <li>GROUP NAME</li>
    </ul>
    </div>


    Bij iedere <li></li> optie zie je iets wat er ongeveer uitziet als:

    <input type=”checkbox” value=”8″ name=”group[180465][8]” id=”mce-group[180465]-180465-0″>

    Kies welke je aangevinkt wilt hebben voor dit betreffende formulier en zet dar direct voor de afsluitende > de tekst checked. Dat ziet er dan zo uit:

    <input type=”checkbox” value=”8″ name=”group[180465][8]” id=”mce-group[180465]-180465-0″ checked>

  6. Group onzichtbaar maken

    Ga terug naar het stukje <div class=”mc-field-group input-group”> en maak daar <div class=”mc-field-group input-group” style=”display:none”> van. Done!

Even opletten

Deze superhandige hack werkt dus alleen als je gebruik maakt van embedded HTML code als formulier. Niet in de Mailchimp WordPress plugin of het door Mailchimp zelf gehoste formulier.

Wanneer je alleen gebruik maakt van dit soort embedded HTML code voor Mailchimpformulieren, dan ben je nu klaar. Maak je echter ook nog gebruik van het door Mailchimp zelf gehoste formulier, dan moet je even naar Audience >> Form Builder gaan en voor de betreffende groups de field visibility op “hidden” zetten. Vergeet niet op te slaan.

Wanneer je opnieuw dit trucje wilt toepassen, moet je dus eerst in de Form Builder de groepen weer visible maken voor je ze bij Embedded Forms kunt zien.

Liever uitbesteden? Neem dan contact op.

Scroll naar top

Leer waardevol en inspirerend bloggen

Nieuwe workshops op 22 en 24 juni