Sinds een tijdje gebruik ik geen Google Analytics of Google Tag Manager meer. Ik ben overgestapt op een alternatieve analyticsprovider: Microanalytics. In deze blogpost leg ik je uit wat Microanalytics is, waarom je het zou gebruiken, voor wie het geschikt is en hoe je het installeert.

Wat is Microanalytics?

Microanalytics is een lichtgewicht analyticstool voor je website. Je kunt ermee meten hoeveel bezoekers je op je website krijgt, waar ze vandaan komen en wat je op jouw website bekijken. Net als Google Analytics, maar dan van een andere partij.

Er zijn echter twee grote verschillen: De code is een stuk lichter van gewicht (dus minder bytes) dan die van Google Analytics, en bij je blijft zélf eigenaar van de verzamelde data, in plaats van dat die wordt gebruikt voor andermans (lees: Googles) verdienmodellen (ofwel: advertenties). Gratis is namelijk nooit gratis: je “betaalt” bij Google Analytics met je verzamelde data.

Waarom zou je Microanalytics gebruiken?

Een analyticstool aan je website hangen is handig om inzicht te krijgen in het gedrag van jouw websitebezoekers. Welke content bekijken ze vaak? Waar komen ze het meest je website binnen? Waar verlaten ze je website? Welk apparaat gebruiken ze om jouw website te bekijken? Met deze en andere gegevens kun jij jouw website optimaliseren om beter aan te sluiten bij het gedrag van jouw bezoeker, en zo meer leads en sales genereren.

Maar waarom zou je specifiek Microanalytics gebruiken? Twee redenen, en ik heb ze hierboven al genoemd. Door de super lichtgewichte code zorg je voor maar weinig extra data die heen en weer gestuurd wordt. En dat is duurzamer dan een zware tool zoals Google Analytics. Aan de andere kant is Microanalytics ook veeeeeel privacyvriendelijker, omdat de verzamelde gegevens niet doorgespeeld worden of voor andere doeleinden gebruikt worden.

Voor wie is het geschikt?

Microanalytics is een vrij basic tool. Het heeft alle belangrijke statistieken om goed mee uit de voeten te kunnen, maar geen advanced functies zoals het stellen en tracken van doelen, of het tegen elkaar afzetten van bepaalde statistieken.

Het is dus vooral een tool voor beginners: mensen die wel graag inzicht willen, en willen leren wat er op hun website gebeurt, maar die niet overwhelmed willen raken door honderdmiljoenmiljard functies waar je eigenlijk niks mee doet.

Ben je een marketeer die juist wel veel van die advanced functies gebruikt, dan is Microanalytics niet zo geschikt. Je zou dan kunnen kijken naar het uitgebreidere Mamoto (ook AVG proof, maar wel iets zwaarder dan Microanalytics).

Hoe installeer je Microanalytics op een WordPress site?

Het installeren van Microanalytics op een WordPress website is supermakkelijk.

  1. Ga naar Microanalytics.io en maak een account aan.
  2. Voeg je website toe en kopieer het lijntje code dat je krijgt.
  3. Ga naar je WordPress dashboard, download en activeer de plugin Header and footer scripts van Digital Liberation.
  4. Ga naar Instellingen >> Header and footer scripts en plak de code in het invulveld voor headercode. Opslaan en you’re good to go!

Goed om te weten: Tot 10.000 pageviews per maand (het totaal van je websites) is Microanalytics gratis. Voor meer kun je een abonnement afsluiten vanaf $9 per maand. Dat is hún verdienmodel: de gebruiker betaalt op een directe, zichtbare manier met geld, en niet op een verborgen manier met andermans gegevens. Voelt toch beter, right?

Download nu jouw gratis ebook met 23 praktische tips om jouw website te verduurzamen!


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top