Een tijdje geleden schreef ik over hoe mijn ecoblog en zakelijke website zo ontzettend verschilden qua CO2-uitstoot. Mijn ecoblog was schoner dan 55% van alle websites, mijn zakelijke website (deze dus) viezer dan 94%! Yikes! Niet zo goed als je je profileert als duurzaam. Ik ben op zoek gegaan naar de verschillen, en ging mijn eigen website verduurzamen. Met succes! Lees verder voor de resultaten en wat ik heb gedaan.

Het resultaat

Om te beginnen: Hier lees je mijn allereerste onderzoekje. Hoe ik er eerlijk voor uitkwam dat mijn eigen website niet zo duurzaam was als gedacht.

December 2021
Februari 2022

Ik heb mijn website – of in eerste instantie mijn homepage, de rest is voor een deel nog in progress – verduurzaamd van viezer dan 94% naar schoner dan 62% van alle websites! Yay!

Nadat ik er wat dieper in gedoken ben, bleek dat de meting niet over de gehele website was, maar per pagina. De resultaten per pagina kunnen dus verschillen, en je moet dus ook echt iedere pagina apart aanpakken. Best een klus dus.

Anyway, ik ben begonnen met mijn homepage, die dus geen 5,31 gram CO2 per bezoek meer uitstoot, maar slechts 0,67 gram per keer dat hij geladen wordt. Wat een verschil!

Mijn website verduurzamen – hoe dan?

Ik had eerst een paar theorieën die op de hele site sloegen: heeft het misschien te maken met de plugins? Misschien met externe services zoals Google Tag Manager of de Facebook pixel? Nee. Uiteindelijk had het daar niks mee te maken.

Wat me ontzettend heeft geholpen, is de website digitalbeacon.co. Deze heb ik leren kennen via Groene Website Challenge, een initiatief van 4 developers, waarvan ik een aantal heb ontmoet via Happy Planet Professionals. Daarnaast ben ik via Nathan ook lid geworden van een mastermindgroep op Discord die zich hiermee bezig houdt.

Anyway, Digital Beacon geeft je gedetailleerdere informatie dan Website Carbon Calculator, waardoor je ook echt praktische handvatten hebt om mee aan de slag te gaan.

Mijn pijnpunt: Afbeeldingen.

Dat had ik niet verwacht. Ik dacht altijd dat ik heel bewust bezig was met afbeeldingen. Altijd resizen tot maximaal 1920 pixels breed (okee, bijna altijd, soms vergat ik het), liever jpg dan png (tenzij het echt niet anders kan) en optimaliseren met WP Optimize.

Maar afbeeldeingen zijn dé grote ruimte-, energie- en CO2-vreters op een website. Dit zijn de stappen die ik heb genomen:

1 – WordPress mediainstellingen aanpassen

Ik dacht altijd dat het duurzamer was om WordPress niet allerlei extra afbeeldingsformaten te laten genereren. Neemt minder ruimte in enzo. Maar als je overal een full size afbeelding moet laden, dan heeft dat heel veel invloed op de hoeveelheid data die bij een pageview moet worden verstuurd. Ik heb dus de medium en large afbeeldingsgroottes netjes hersteld.

2 – Kleinere afbeeldingen uploaden

Kan ik toe met kleinere afbeeldingen? Ja. Ik vind van wel. Eerst ging ik altijd voor lange zijde maximaal 1920 pixels, omdat dat het grootste was wat ik destijds in Google Analytics was tegengekomen bij schermgrootte.

Mijn nieuwe methode is gebaseerd op mijn eigen scherm: Ik werk op een Macbook Pro met een retinascherm van 2880 pixels breed. Maar foto’s die half zo breed zijn (1440px), zien er ook prima uit. En die bestanden zijn een stuk kleiner dan foto’s van 1920 pixels breed!

Daarnaast upload ik afbeeldingen die niet paginabreed uitgevuld hoeven te worden, ook niet zo groot. Maximaal 600 pixels breed vaak.

3 – Bewust de afbeeldingsgrootte kiezen

In WordPress kun je op bijna alle plekken waar afbeeldingen gebruikt worden, bewust kiezen welke grootte moet worden gebruikt. Wordt een afbeelding niet paginabreed uitgevuld? Dan kun je waarschijnlijk met een kleinere afbeelding toe zonder in te leveren op kwaliteit.

4 – WP Optimize instellingen aanpassen

Als laatste heb ik de compressieinstellingen voor afbeeldingen van WP Optimize aangepast. Eerst had ik de boel ingesteld op prioriteit geven aan maximaal kwaliteitsbehoud. Nu heb ik de boel één tikje teruggezet en dat maakt een hoop verschil! De bestanden zijn veel kleiner, maar in kwaliteit gaat er bijna niks verloren.

Nog verder verduurzamen

Mijn homepage – de meestbezochte pagina – is nu in ieder geval flink verbeterd naar “schoner dan 62% van alle websites”. Betekent dat dat ik stop met mijn website verduurzamen? Absoluut niet.

Hier zal ik de komende tijd aan werken:

  • Alle andere pagina’s en blogposts verduurzamen
  • Foto’s vervangen door iconen waar mogelijk
  • Jpg en png vervangen door svg waar mogelijk (bijvoorbeeld logo).

Ja, ik zou ook kunnen stoppen met het gebruik van (header)foto’s bij mijn blogposts. Of ze niet meer paginabreed uitvullen. Maar persoonlijk vind ik dat niet wenselijk. Ik streef ernaar om een goede balans te vinden tussen duurzaamheid, mooi design en gebruiksgemak. Net zoals ik in mijn persoonlijke leven streef naar een optimale balans tussen duurzaamheid, haalbaarheid en van het leven genieten.

Wil jij meer inzicht in de CO2-uitstoot van jouw website en waar jouw verbeterpunten liggen? Boek dan een gratis duurzame website consult, waarin ik in 30 minuten live jouw website test en je praktische tips meegeef.


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top