Je hebt besloten dat je wilt gaan bloggen. Voor je bedrijfswebsite, of gewoon als hobby. Maar hoe schrijf je een goede blogpost? Wat komt daar allemaal bij kijken? Ik laat je zien hoe dat proces in zijn werk gaat.
1 – Research
Wanneer je een inspirerende en nuttige blogpost wil schrijven, is het belangrijk dat je wat research doet. En dat bedoel ik in de breedste zin van het woord.
Research kan simpelweg wat Googlen naar extra informatie zijn, of om te dubbelchecken wat je volgens jou al weet. Het kan ook een enquête zijn, of een producttest. Misschien is jouw research wel veldwerk: een reis, een ervaring opdoen, of een interview.
Misschien weet je al wat je wilt schrijven. Het is dan alsnog handig om kort te onderzoeken of er al meer over dit onderwerp is geschreven. Zo ja, wat heb jíj dan toe te voegen? Zo kan een paar minuutjes research iets transformeren van een 13-in-een-dozijn-blogpost naar een origineel artikel.
2 – Schrijven
Dan komt natuurlijk het meest vanzelfsprekende: schrijven. Voor sommige mensen een makkie, anderen kunnen uren hun woorden herkauwen omdat ze niet tevreden zijn. Ik kan af en toe ook zo zijn.
Het helpt om in koppen, steekwoorden en opsommingen alvast een outline te maken. Dan hoef je dat alleen maar in te vullen. Tadaa! De basis van je blogposts staat.
3 – Beeldmateriaal
Om de interesse van je bezoekers vast te houden en ze nieuwsgierig te maken naar je tekst, is het belangrijk om afbeeldingen toe te voegen. Al is het maar een enkele titelafbeelding. Een foto of afbeelding geeft leven aan een pagina en is daarmee uitnodigender dan een droge lap tekst.
Soms is het nodig om originele beelden te maken, bijvoorbeeld bij een reisverhaal, een DIY, een productreview. Onderschat mooi beeldmateriaal niet: slechte foto’s kunnen een blogpost zelfs breken!
In andere gevallen draait een blogpost vooral om de inhoud. De artikelen hier op Charlottes Tekst en Media zijn daar een goed voorbeeld van. Zorg dan in ieder geval voor een aantrekkelijke titelfoto.
Pluk niet zomaar een foto van internet, maar koop professionele of rechtenvrije stockfoto’s. Zelf heb ik een fotoshoot bij een professionele fotograaf gedaan. Zo heb ik mijn eigen collectie persoonlijke “stockfoto’s”.
4 – Tekstopmaak
Met alleen een lap tekst en een paar foto’s ben je er nog niet. Eén van de meest onderschatte dingen van een goede blogpost is de leesbaarheid. Vooral online is het zó belangrijk dat een tekst prettig leest, anders klikt je bezoeker direct weer weg!
Dit kun je doen om je tekst prettig leesbaar te maken:
5 – SEO: Search Engine Optimization
Als je geen idee hebt wat dit is: no worries, ik wist het back in 2008 ook niet. SEO is het zoekmachinevriendelijk maken van je blogpost. Dit kan in de tekst zelf, maar ook in de metadata (de onzichtbare informatie die je met je blogpost naar Google stuurt).
In het kort komt het erop neer dat je één begrip (keyword) centraal stelt en dat duidelijk laat terugkomen in je blogpost. Er is een enorm scala aan technieken hiervoor, van het meerdere keren herhalen van je keyword in tot plugins die je helpen om de metadata in te vullen.
Ik zal er niet teveel over uitweiden hier, over SEO kun je namelijk complete boeken vol schrijven.
Kort samengevat
Bloggen is meer dan “effe leuk een stukkie schrijven”. Een goede blogpost bestaat uit de volgende elementen:
Aan de slag met waardevolle content

