Voor een oprechte connectie met jouw lezers, ofwel jouw potentiële klanten, is het belangrijk dat je ze op de juiste manier aanspreekt. Dit is een combinatie van jouw eigen persoonlijkheid, en het soort mensen wat je wilt aanspreken. In deze blogpost leg ik je uit waar je naar kunt kijken om je eigen schrijfstem, ofwel tone of voice, te vinden.

👉🏻 Hoe praat je in real life?

Hoe praat jij in het echt? Wat voor woorden gebruik jij? Hoe leg jij dingen face to face uit? Heb je specifieke favoriete woorden of stopwoordjes? Dit is een belangrijk deel van je schrijfstem, omdat dit echt is wie jij bent.

Zelf gebruik ik bijvoorbeeld soms Engelse woorden en zinsnedes, gewoon omdat ik ze mooier vind dan in het Nederlands, of omdat ze preciezer uitdrukken wat ik bedoel. Dat doe ik in real life, dus ook wanneer ik schrijf.

👉🏻 Taalgebruik van je doelgroep

Natuurlijk is het ook belangrijk om rekening te houden met hoe jouw doelgroep praat. Hoe oud zijn zij? Wat voor mensen zijn het? Welke woorden gebruiken zij om dingen in jouw vakgebied te omschrijven? Dit zijn de woorden waarmee ze ook gaan zoeken naar jouw diensten of producten. Zorg dat je ze gebruikt.

👉🏻 Niet te formeel

De hamvraag: Gebruik je u of jij? Dit maakt een enorm verschil in jouw tone of voice.

Internet is een vrij informele plek, dus meestal wordt daar voor “je” gekozen. Maar richt je je op mensen die veel ouder zijn, nog van de oude stempel, of begeef je je in heel deftige, formele of diplomatieke kringen met je bedrijf, dan kan het fijn zijn om “u” te gebruiken. Wees hier wel consistent in over je hele website en ook in je socials.

👉🏻 Emoticons als tone of voice?

Emoticons worden vaak als niet-professioneel gezien, maar als je ze op de juiste manier gebruikt, kunnen ze heel functioneel zijn en echt iets toevoegen aan jouw schrijfstem. De key is om het met mate te doen.

Zo gebruik ik wel eens een knipoog, hartje of duimpje om een bepaalde emotie aan een zin toe te voegen, maar niet te vaak of overdreven. Daarnaast gebruik ik ze soms in opsommingen, bijvoorbeeld handjes of pijltjes. Daar hebben ze niet per se de functie van emoticon, maar meer als een icoon wat net iets leuker eruit ziet dan een simpele bullet list.

Of je emoticons gebruikt is natuurlijk ook een persoonlijke keuze. Vraag je af of het bij jou past (doe je het vaker) en of het bij je doelgroep past.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van zakelijke blogs? Dan is mijn 1 op 1 inspiratiesessie wat voor jou!

Winkelwagen
Scroll naar top

Download gratis mijn checklist voor een duurzame website!

 

Door je in te schrijven ontvang je maandelijks mijn inspiratiemailing, reminders voor het tweewekelijkse inloopuurtje en af en toe een toffe aanbieding. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.