Er zijn basically twee manieren om een website te bouwen: De ene is self hosted, en de andere manier is SaaS (Software as a Service). Als webdesigner raad ik je altijd sterk aan om voor self hosted te gaan, maar waarom eigenlijk? Wat is het überhaupt?

Wat is een self hosted website?

Een self hosted website is een website waar je zelf kies met welke hostingpartij je in zee gaat, en zelf kies hoe je op dat stukje hosting jouw website bouwt. Dit in tegenstelling tot “Software as a Service”: Dat is een soort alles-in-één bouwer waar je supermakkelijk je website mee kunt bouwen, en waar dingen als hosting bij in zitten.

Aan de ene kant fijn omdat je er dan niet over hoeft na te denken, aan de andere kant worden er dingen geregeld waar je dan uiteindelijk zelf niet bij kan. Je bent afhankelijk van de aanbieder.

SaaS klinkt heel verleidelijk als je niet zo technisch onderlegd bent. En als je gewoon lekker een beetje wilt hobbyen, dan is SaaS ook best prima. Maar ben je ondernemer en wil je jouw website echt serieus inzetten voor jouw bedrijf, dan kun je beter voor self hosted kiezen. SaaS komt namelijk met beperkingen.

WordPress heeft bijvoorbeeld twee varianten: WordPress.org is de self hosted variant, WordPress.com is SaaS.

De voordelen van een self hosted website

Jij hebt 100% de controle

Zoals ik al zei: Jij kiest zelf de exacte combinatie van dingen die jij belangrijk vindt. Welke hostingpartij vind jij prettig? Wil je daar dan een WordPress bwesite op bouwen, of liever met Drupal? Wil je misschien een subdomein waar je iets heel anders draait dan op je hoofddomein? Self hosted is wat dat betreft een alles-kan-land.

Je kunt bij je bronbestanden en code

Met self-hosted WordPress kun je in principe alles bouwen wat je maar wilt. Voor alles wat je kunt bedenken zijn wel plugins. En bedenk je écht iets vernieuwends, dan kan een developer daadwerkelijk een nieuwe plugin bouwen die dan precies doet wat jij nodig hebt. Of je duwt zelf ergens een regeltje code op de juiste plek.

Met een SaaS-website heb je die mogelijkheden niet. Daar loop je tegen de grenzen aan van wat er binnen die software mogelijk is qua design en functionaliteiten. Wil je een webshop? Op sommige SaaS-platforms is dat nog wel mogelijk. Maar heb je specifieke eisen, of wil je later bepaalde functionaliteiten zoals een wishlist-functie in je webshop, automatisch pakbonnen genereren, afgeschermde downloads, een masterclass-abonnementsfunctie? Als jouw SaaS-platform dat niet heeft, dan ja jammer joh. Dan houdt het op.

Maar ook met complexere dingen: Zo ken ik een situatie waar het hoofddomein moet verwijzen naar een ander domein, maar waar een subdomein als een soort interne wiki word gebruikt. Geen SaaS-platform wat daar rekening mee houdt hoor. Maar self hosted kun je met één regeltje code fixen dat dat mogelijk is.

Je kunt je domeinen en subdomeinen zelf beheren

Speaking of subdomeinen: Als je voor self hosted kiest, dan kun je ook daadwerkelijk subdomeinen aanmaken. Superhandig als je bijvoorbeeld een testomgeving wilt maken, een CRM-systeem wilt opzetten met een heel ander soort software (ik heb dat, vet handig) of een WordPress multisite wilt maken met bijvoorbeeld je academy of webshop netjes gescheiden op een subdomein. Kan een hoop voordelen hebben, zowel qua SEO als qua gebruikersvriendelijkheid voor jezelf aan de achterkant.

Je kunt bij je DNS gegevens

Als je voor self hosted kiest, heb je ook toegang tot je DNS gegevens. Super handig voor als je bepaalde externe services wilt koppelen of verifiëren. Je kunt dan heel makkelijk Google Suite voor al je emailverkeer als je dat fijner vindt dan de webmail van je hostingpartij. En je kunt verificatiecodes invoeren voor bijvoorbeeld Mailerlite, Google Search Console, Pinterest, you name it.

Om het even kort samen te vatten: een self hosted website heeft simpelweg meer mogelijkheden dan een SaaS website. Ook al denk je daar als kersverse ondernemer misschien nog helemaal niet bij na en “wil je gewoon gauw een website die er een beetje goed uitziet”, het loont om even pas op de plaats te maken en na te denken over de toekomst van je website, en de (on)mogelijkheden in beide gevallen op het gebied van groei, design, SEO en marketing.

Download nu jouw gratis ebook met 23 praktische tips om jouw website te verduurzamen!


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top