Een website is een website toch? Wat maakt het uit of hij duurzaam is? Daar merk je toch niks van? Of juist wel? Je website bewust duurzaam ontwerpen – of laten ontwerpen – heeft meerdere voordelen. Een duurzame website is toekomstproof, en dit is waarom.

1 – Minder CO2-uitstoot

Ook al is een website een virtueel iets wat je niet echt vast kunt pakken, de hardware en infrastructuur die nodig zijn om jouw website te laten bestaan, en bezoekbaar te maken, is kun je wél vastpakken. Ook al gebeurt dat allemaal behoorlijk buiten jouw zicht om. En daarvoor zijn natuurlijk grondstoffen en energie voor.

Iedere keer dat een pagina van jouw website wordt bezocht, gaat er een seintje van de computer van de bezoeker naar de server waar jouw website staat met de vraag “mag ik dit zien?” en de server antwoordt dan: “ja hoor, is goed, alsjeblieft”. Hoe minder data er verstuurd hoeft te worden per pageview, hoe minder energie dat kost en hoe minder CO2-uitstoot dat genereert.

2 – Duurzamer is sneller

Groot bijkomend voordeel van een duurzame, lichtgewicht website, is dat hij ook lekker snel laadt. En daar worden bezoekers én zoekmachines blij van. Jouw bezoeker wil namelijk snel jouw website zien – is jouw website te langzaam, dan wordt hij misschien wel weggeklikt uit frustratie. Niet zo’n beste eerste indruk, en mogelijk zelfs een gemiste klant! En ook zoekmachines houden van snelle websites, want die willen graag het beste antwoord en de beste ervaring voor de zoekende persoon bieden.

Maar trap niet in de omgekeerde redenering: een snelle website is niet per se duurzaam! Met slimme trucjes kun je een website vrij snel tonen, wat een fijne gebruikerservaring is, ook als er ondertussen nog veel dataverkeer (en dus ook veel CO2-uitstoot) plaatsvindt.

3 – Gebruikersvriendelijkheid

Laat je een duurzame website ontwerpen, dan is aandacht voor gebruikersvriendelijkheid ook een belangrijk punt. Nouja, eigenlijk is user experience op iedere website belangrijk, duurzaam of niet.

Hoe sneller iemand vindt wat hij zoekt, hoe blijer de bezoeker, én hoe minder CO2 er wordt uitgestoten. Want hoe minder iemand hoeft te speuren, hoe minder pagina’s er geladen hoeven te worden met onrelevante en onsuccesvolle resultaten.

Het loont echt voor je bedrijfsvoering en acquisitie om eens goed te gaan zitten voor de navigatie op je website, én goed na te denken over wat voor informatie jouw ideale klant zoekt of nodig heeft.

Statistiekentool Matomo houdt ook zoekopdrachten op je site bij, wat ook interessante en nuttige resultaten op dit gebied oplevert. Naast the obvious – namelijk dat mensen zoeken op iets wat je (nog) niet op je website hebt staan, maar wat kennelijk wel belagrijk voor ze is – kan het ook andere inzichten geven. Bijvoorbeeld als er vaak wordt gezocht op iets wat je wel op je website hebt staan, kan dat betekenen dat het niet makkelijk genoeg gevonden kan worden via je hoofdnavigatie, of misschien wel dat je andere woorden gebruikt dan je doelgroep. Gemiste kans!

4 – In lijn met jouw duurzame visie

Als je een écht duurzame ondernemer bent, dan gaat het er niet alleen om dat jouw product zo duurzaam mogelijk is. Dan wil je alles binnen je bedrijfsvoering zo duurzaam mogelijk doen. Je verpakking, verzending, drukwerk, aanschaf van elektronica en andere spullen, en dus ook je website. Een duurzame website is dus eigenlijk de zoveelste stap om jouw bedrijf nóg duurzamer te maken.

5 – Bijdragen aan een duurzamer web

Het internet is eigenlijk een grote verzamelbak aan data. Er wordt vooral veel data toegevoegd, zonder dat er wordt gekeken of die data waardevol of nuttig is. Zonder ook maar een moment stil te staan of de data in kwestie ook kleiner, lichtgewichter kan. En wat al helemaal weinig gebeurt, is data verwijderen.

Op social media kun je gratis onbeperkt berichten, afbeeldingen en filmpjes posten, want dat draagt bij aan hun verdienmodel. Ook cloudservices en dataopslag zijn spotgoedkoop. Maar hoe meer data we produceren, hoe meer hardware en infrastructuur er nodig is om die data te bewaren, te gebruiken en te delen. En dan hebben we het nog niet eens over het gegeven of die servers op groene of grijze energie draaien.

Door heel bewust om te gaan met je website en online marketing, dus wat je wel en niet deelt, en hoe je dat deelt, houd je je digitale footprint zo klein mogelijk. Zo draag je bij aan een duurzamer web, in plaats van een digitaal afvalputje.

Scroll naar boven