Het bijhouden van je blogstatistieken geeft je onder andere het inzicht hoeveel lezers je blog trekt, en of dat meer of minder wordt of gelijk blijft over de tijd. Maar wat nou als je blog minder bezoekers krijgt dan verwacht? Hoe komt dat en hoe kun je dat oplossen?

1 – Je blogt nog niet lang genoeg

Bloggen is geen quick fix. Allerminst. Bloggen is een langetermijnstrategie die geduld vergt. In het begin komen je bezoekers vooral via social media, door actieve promotie die je zelf doet. Dit begint dan met enkele lezers per week. Na een tijdje trouw bloggen merk je dat je dagelijks minimaal 1 lezer hebt. Op een gegeven moment zie je dat mensen niet alleen komen via de links die je zelf deelt, of via direct verkeer, maar ook de eerste paar bezoekers via zoekmachines. Yay!

Als je nog steeds trouw blijft bloggen, zie je per kwartaal (soms ook wel per maand) wel een stijgende lijn – met vaak een dipje rond de zomermaanden (want dan is iedereen buiten ipv binnen laptoppend). Na een paar jaar krijg je een omslagpunt: met genoeg waardevolle content die goed scoort in zoekmachines komen er op een gegeven moment meer bezoekers via zoekmachines dan via de links die je zelf deelt op social media.

Lang verhaal kort: Bloggen is een geduldwerkje. In het begin trekt je blog minder bezoekers, maar dat trekt vanzelf bij als je trouw blijft bloggen en waardevolle content deelt. Je moet het leuk vinden om te doen, maar in mijn ogen is dat zo met iedere marketingstrategie: je moet het leuk genoeg vinden, het moet bij je passen, en dan kun je het lang volhouden en er de vruchten van plukken.

2 – Je deelt je blogs niet zelf actief

Ik noemde het in het vorige punt al: Wanneer je net begint met bloggen, zijn je bezoekersaantallen heel erg afhankelijk van jouw eigen promotie. Leuk dat je een blog hebt, maar als je niet laat weten dat hij bestaat, komen er ook geen lezers. Je kunt niet van je fans verwachten dat ze een 6th sense hebben om te voelen dat jij een nieuwe blogpost hebt gepubliceerd. Het kan zijn dat je blog minder bezoekers trekt simpelweg omdat je ze zelf niet in je juiste richting stuurt.

Ik blog nu al 14 jaar en deel mijn nog steeds blogs actief wanneer ze net online staan. Voor Ecohobbit doe ik dat via Facebook, Instagram, een emailnieuwsbrief en Pinterest. Voor Charlottes Tekst en Media gebruik ik Facebook, Instagram, een emailnieuwsbrief en LinkedIn (mind you: ik heb echt twee gescheiden nieuwsbrieven). Zo trek ik alvast de eerste lezers. Likes en shares op social media helpen dan ook weer in het verder verspreiden van het bericht.

3 – De inhoud is niet zo goed als je denkt

Okee, misschien een beetje lullig, maar eerlijk is eerlijk: soms is je inhoud niet zo goed als je denkt. Iedere blogger heeft artikelen die het beter en slechter doen. Soms heb je artikelen die het in het begin niet zo goed doen, maar later heel veel bezoekers trekken via zoekmachines. Andere keren schrijf je een artikel waar je heel erg trots op bent, maar wat totaal flopt. Sucks.

In veel gevallen maakt af en toe een matig artikel niet zoveel uit. Je hebt genoeg populaire artikelen die dat kunnen compenseren. Maar het kan ook zijn dat je niet zulke interessante of behulpzame artikelen schrijft als je zelf denkt. Je deelt te weinig waarde en teveel “fluff”. Of ze zijn inhoudelijk wel goed, alleen totaal niet prettig leesbaar. Dus *klik* weg bezoeker.

Het helpt om écht kritisch te kijken naar je eigen schrijfsels. Zijn ze daadwerkelijk zo goed als je zelf vindt? Of ben je vooral andere blogs aan het herkauwen? Deel je daadwerkelijk waarde waar jouw lezer mee vooruit kan, of blijf je oppervlakkig en “deliver” je niet wat je belooft?

4 – Je bent te salesy

Deze kom ik ook af en toe tegen. Blogs waarin het vanaf de eerste regel en de flashy foto’s duidelijk is dat het een verkooppraatje is. Ik haak dan direct af. Klik, weg. En trust me, ik ben absoluut niet de enige lezer die geen zin heeft in verkooppraatjes. Heb wel wat beters te doen met mijn tijd.

Je blog is dan ook absoluut niet bedoeld als salespitch. Een blog is om mensen te trekken die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt, die zoeken naar een oplossing voor een probleem , of een vervulling van een wens of verlangen. Zorg dus dat de artikelen die je schrijft in eerste instantie behulpzaam zijn. Bied waarde.

Verkopen komt pas veel later in het proces. Op zijn *vroegst* in de call to action onderaan een blogpost. Maar liever verleid je mensen om zich in te schrijven voor je mailinglijst, zodat ze nog iets beter kennis met je kunnen maken, voordat je ze iets wilt verkopen.

5 – Je praat teveel over jezelf

Okee, deze is een beetje tricky. Praten over jezelf is niet per se slecht. Maar het moet wel relevant zijn. Een relevante ervaring delen kan super waardevol zijn, en uit je eigen praktijk voorbeelden gebruiken is goud. Maar de key is echt: houd het relevant. Zorgt dat het onderdeel is van de waarde die je biedt, dat er iets te leren valt.

Praat niet over jezelf om jezelf op te hemelen. Daar prikken je lezers (mogelijke klanten!) zo doorheen. Deel op je blog ook niet teveel van je persoonlijk sores. Dat kun je beter voor social media bewaren (en ook dan: selectief en met mate). Een blog is meer informatief, een archief, een kleine persoonlijke bibliotheek. Social media is meer voor day to day dingen.

Ofwel: praten over jezelf is zeker mogelijk, maar blijf altijd vanuit je lezer/klant denken. Blog niet om over jezelf te praten, maar wees to the point, en praat alleen over jezelf als je er waarde mee kunt toevoegen aan wat je te vertellen hebt.

6 – Je optimaliseert niet voor zoekmachines

Wanneer je een waardevol en inspirerend artikel hebt geschreven, wil je natuurlijk wel dat het goed gevonden wordt. Ook door zoekmachines, nadat je zelf je artikel actief gepromoot hebt. Een goed geschreven en geoptimaliseerd artikel kan jaren na publicatie nog steeds websitebezoekers opleveren. Hoe cool is dat?

Daarom is het belangrijk om na het schrijven een SEO check te doen, en kleine details te herschrijven. Optimaliseer voor 1 zoekterm en zorg dat die op strategische plaatsen terugkomt. Bijvoorbeeld de titel, intro, meta description, URL slug, alt text voor afbeeldingen, tussenkoppen, en natuurlijk een paar keer in de body tekst.

Zo maak je het voor zoekmachines iets duidelijker waar jouw artikel over gaat, wat het makkelijker maakt om het als relevant te zien wanneer iemand op de juiste (of een vergelijkbare) term zoekt. Als je blog minder bezoekers trekt dan je wilt en je optimaliseert nog niet voor zoekmachines, dan kan dit heel erg helpen.

7 – Duplicate content penalty

Dit is een issue die kan spelen wanneer je een rebranding hebt gedaan met een nieuwe naam en nieuwe URL, of wanneer je bent verhuisd van een gratis domein naar een eigen domein (bijvoorbeeld van Google Blogspot naar je eigen domein en hosting).

Opeens ziet de zoekmachine in kwestie dat er een tweede site is die precies hetzelfde schrijft als die eerste, tot op de letter nauwkeurig. Diefstal! Plagiaat! Niet cool! En je wordt afgestraft met latere rankings, of je wordt helemaal niet getoond in de zoekresultaten. Kak.

Hier helpt het om aan zoekmachines duidelijk te maken dat je nieuwe website niet geplagieerd is, maar dat je oude content is verhuisd. Dit kan door je oude domein aan te houden en hierop een 301 permanent redirect in te stellen. Ook kun je de verhuizing aangeven in Google Search Console. Is dit niet mogelijk, omdat je van een gratis blogservice verhuist naar een eigen domein, dan helpt het om het oude domein daadwerkelijk helemaal schoon te vegen en te verwijderen. In beide gevallen kan het een tijdje duren voordat je oude bezoekersaantallen weer hersteld zijn – zoekmachines hebben wat tijd nodig om dit te snappen. In de tussentijd heeft je blog minder bezoekers dus.

Dus nog even kort: Er zijn genoeg redenen waarom jouw blog niet zoveel bezoekers trekt als je zou willen. Meestal ligt het niet aan de techniek of aan het algoritme, maar kun je er zelf wat aan doen door je schrijfstijl te verbeteren, geduld te hebben, en actief je blogs te optimaliseren en te delen.

Wil je starten met bloggen, maar heb je geen idee waar te beginnen? Ben je bang dat je writer's block krijgt? Blog je al, maar krijg je er weinig voor terug?

In de cursus Waardevol Bloggen leer je in 10 modules hoe je inspirerende, evergreen content schrijft én voor je aan het werk zet.


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top