Waarom zou je nog apart gaan bloggen als je al een hoop content op social media plaatst? Dat is toch niet nodig? Think again. Een blog waar jij 100% de controle over hebt, biedt andere mogelijkheden dan een Instagram- of Facebookaccount:
1 – Content op je website is vindbaar in Google
Blogposts op jouw eigen website zijn veel beter vindbaar in Google. Hoe meer interessante en relevante informatie je deelt op je website, hoe vaker jouw website boven komt drijven wanneer mensen naar jouw expertise op zoek zijn. Ofwel: heel goed voor zoekmachineoptimalisatie.
2 – Blogberichten zijn veel makkelijker te doorzoeken
Blogposts zijn veel makkelijker doorzoekbaar dan een socialmediafeed, vooral als jouw website een zoekfunctie heeft. Niemand heeft toch zin om een Instagramfeed door te scrollen op zoek naar dat handige stukje informatie?!
En opnieuw: wanneer iemand op zoek is naar bepaalde informatie of hulp, dan is Google de eerste hulplijn die wordt ingeschakeld.
3 – Je kunt je blog structureren op een manier die voor jou relevant is
en blog kun je makkelijk structureren met categorieën en tags. Op je website kun je handige archieven en verzamelpagina’s aanmaken met alle informatie rondom een bepaald thema, ingedeeld op een manier die voor jouw vakgebied het handigst is. Doe dat maar eens op social media.
4 – Je hebt 100% controle over de inhoud en vorm
Jij bepaalt hoeveel tekst en foto’s je gebruikt, en in welke volgorde. Jij bepaalt hoeveel links er in je blogpost komen, en waar je die precies plaatst. Zo kun je een lezer veel makkelijker de richting op sturen die jij belangrijk vindt.
Daarnaast kun je in een blogartikel uitgebreider de diepte in gaan en je informatie prettig leesbaar opmaken met koppen, subkoppen, en bij hele lange artikelen zelfs een inhoudsopgave. Probeer dat maar eens op Instagram 😉
Kortom: Bloggen heeft een aantal voordelen boven social media: je hebt vooral meer controle over de vorm, de distributie, de levensduur van je artikelen, en je bent veel minder afhankelijk van de grillen van een algoritme.
Aan de slag met waardevolle content

