Ken je dat? Dat je op een website op zoek bent naar iets, maar het niet kunt vinden op de plek die je verwacht? Gruwelijk irritant, toch? Ook al is webdesign een creatief vak, voor sommige dingen moet je je gewoon aan gebruiken houden, anders raken websitebezoekers in de war, geïrriteerd en zijn ze weg. Niet zo chill voor je business. In deze blogpost laat ik je 9 webdesign gebruiken zien.

1 – Logo is een link naar home

Het logo in je header is ALTIJD een link naar je homepage. Kun je het je voorstellen, een logo waar je op klikt, en dat dan geen link blijkt te zijn? Naar hè?

2 – Logo in de linkerbovenhoek

Om nog even bij het logo te blijven: Dit staat praktisch altijd linksboven in de header. Zo is altijd direct duidelijk op welke website je je bevindt, en waar je moet klikken voor home als je verdwaald bent. Een goed alternatief is gecentreerd in de header, boven het menu of er middenin.

3 – Hoofdmenu bovenaan

De belangrijkste navigatie zet je bovenaan je pagina, in de header. Heb je lange pagina’s, dan is een sticky header fijn: deze scrollt niet weg, maar blijft bovenaan je browserscherm plakken. Zo kunnen je bezoekers altijd makkelijk navigeren op jouw website.

4 – Privacy policy in de footer

Ik heb dus een keer meegemaakt dat ik voor de privacy policy naar een super onlogische pagina moest, en daar ook nog eens in-page ergens in een zijmenu moest klikken voor de privacy policy. Niet cool. Zet je privacy policy gewoon net als iedereen in de footer. Net als je cookie policy en eventueel je algemene voorwaarden.

5 – Login rechtsbovenaan

Wanneer jij op een website wilt inloggen, waar kijk je dan als eerste? Juist, rechtsbovenaan. Dit is de meestgebruikte plek voor een inlogknop. Ik heb er zelf ook één: dat poppetje naast het winkelmandje, voor mensen die al eens iets hebben gekocht in mijn webshop. Hier kunnen ze dan makkelijk hun downloads terugvinden.

Let op: Plaats nooit de login-knop voor websitebeheer op je website. Het staat lelijk en onprofessioneel. Sla jouw WordPress-inlogpagina (jouwdomein.nl/wp-admin) gewoon op als bookmark als je dit niet kunt onthouden.

6 – Zoekfunctie rechtsboven

Er zijn een hoop functies die een claim hebben op de rechterbovenhoek. Naast de loginfunctie zit de zoekfunctie daar ook graag in de buurt. Het is afhankelijk van je soort site welke van deze rectherbovenhoekfuncties je nodig hebt. Op CherryCharlie.nl heb ik bijvoorbeeld de zoekfunctie rechtsboven in de header. Een alternatief – in het geval van een blog – is om de zoekfunctie bovenaan de zijbalk te plaatsen.

7 – Social icons in de header of footer

Tegenwoordig hebben we allemaal wel één of meerdere social media kanalen om ons bedrijf onder de aandacht te brengen. En we willen graag dat mensen ons volgen, zodat we in touch kunnen blijven. Social media icoontjes met links naar jouw social media kanalen kun je hele goed kwijt rechts in de header of footer.

8 – Scroll to top rechtsonder

Een kleine, maar fijne functie. Heb je geen sticky header, dan is dit een must. Zeker op mobiel, waar veel scrollen meer regel dan uitzondering is. Dit schattige pijltje vind je altijd zwevend rechtsonderin.

9 – Links en knoppen

Er zijn twee dingen op je website die overduidelijk klikbaar moeten zijn: links en knoppen. Geef ze een accentkleur (let op leesbaarheid bij links), en laat die een beetje verkleuren wanneer je er overheen gaat met je muis.

Ga voor de lol je eigen website eens na. Hoeveel van bovengenoemde webdesign gebruiken vind je terug? Zijn er verschillen? Zo ja, waarom zijn die verschillen er? Zijn ze vooral om “anders” te zijn, of wijk je af van gebruiken om een legitieme fuctionele reden? Vraag jezelf af of het wel zo bezoekersvriendelijk is om af te wijken van dit soort gebruiken, en zet eventuele aanpassingen op je to do lijst.

Wil jij het bouwen van je website graag uitbesteden, zodat het in één keer goed gaat? Boek dan nu vrijblijvend een kennismakingsgesprek!


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top