Ik heb het al een paar keer gezien, en ik ben er niet gecharmeerd van: Vendor lock in wanneer mensen een website hebben laten bouwen. Een goed verdienmodel voor de verkoper, want wegverhuizen is zo moeilijk, dat je als aanbieder gegarandeerd terugkerende inkomsten hebt. Maar ik voel me er niet lekker bij. In deze blogpost leg ik je uit hoe die vendor lock in werkt, waarom ik dat niet goed vind voelen en hoe je een transparante aanbieder kiest.

Wat is vendor lock in?

Ene heel in het kort: Vendor lock in betekent dat je een dienst of product hebt aangeschaft bij een aanbieder, en vervolgens niet of enkel met heel veel moeite kunt overstappen of verhuizen. Bijvoorbeeld omdat je een alles-in-één pakket hebt wat niet in stukjes te breken is, of omdat je belangrijke zaken niet kunt overdragen of verhuizen.

Hierdoor moet je opeens heel veel meer dingen regelen om uit die situatie weg te komen, of er komen opeens hoge kosten bij kijken omdat je bijvoorbeeld met verborgen licenties te maken hebt. Je raakt daardoor compleet overwhelmed, of je kunt het simpelweg niet betalen, dus blijf je maar zitten waar je zit, ook al ben je er niet tevreden mee.

Hoe werkt vendor lock in bij websiteaanbieders?

Vaak gaat het op deze manier: De aanbieder biedt een alles-in-één optie. Webdesign, hosting en onderhoud lekker makkelijk door 1 persoon laten regelen. Voor een alles-in-één prijs. In sommige gevallen is er een multisite-netwerk opgezet. Met een multisite kun je meerdere websites managen met slechts één WordPress installatie. Superchill, want daar kun je makkelijk alle klantwebsites onder hangen.

Sommige dingen zijn door hem, als “super-admin” op het hoogste niveau geregeld (bijvoorbeeld premium licenties voor thema’s en plugins), en per klantwebsite kan hij dan makkelijk plugins aan- en uitschakelen, zonder ze overal opnieuw te moeten installeren.

Of op een andere manier: Je hebt wel je eigen WordPress installatie op je eigen domein, maar er worden veel premium plugins gebruikt, waarvan de licenties moeilijk overdraagbaar zijn, al was het alleen maar vanwege de kosten die je moet ophoesten als je al die premium functies wilt behouden. Vaak essentieel voor het uiterlijk en functioneren van je site.

Of wat dacht je van deze: Het aanbod van webdesign & hosting in één. Wil je later je website door een ander laten herontwerpen, dan moet je óók direct andere hosting regelen.

Ofwel: Allemaal een hoop moeilijk gedoe, voelt voor sommige mensen als een onmogelijke opgave, dus blijven ze liever zitten waar ze zitten. Kat in het bakkie voor de aanbieder.

Waarom voelt deze manier van werken niet goed voor mij?

Ik vind vrijheid belangrijk. Ik wil kunnen gaan en staan waar ik wil, in real life en online. Ik wil dat mijn klanten dat ook kunnen. Ofwel: Ik bied mijn klanten graag alles wat ze nodig hebben, maar vind het ook belangrijk dat ze met een goed gevoel bij mij weg kunnen verhuizen als ze daar behoefte aan hebben.

Ik werk daarom met een pick & mix systeem: Je kunt bij mij hosting, domein, webdesign en onderhoud krijgen, maar het zijn allemaal losse dingen die je onafhankelijk van elkaar kunt kopen. Je kunt bij mij jouw domein en hosting regelen als je je website zelf wilt bouwen, of door een ander laat bouwen. Je kunt ook jouw website door mij laten bouwen als je je hosting ergens anders hebt. Je kunt je onderhoud prima aan mij uitbesteden als je zelf je website hebt gebouwd, of door iemand anders hebt laten bouwen.

Je kiest bij mij zelf wat je wel en niet bij mij regelt, en wat je zelf doet. Je bent niet verplicht om bij dienst A ook direct dienst B, C en D af te nemen.

Daarnaast werk ik zoveel mogelijk met gratis plugins. Het gebruik van premium thema’s en plugins gaat óf in overleg, óf het zijn lifetime licenties die je van mij mee mag nemen bij een verhuizing.

Is dat een dom verdienmodel? Misschien. Misschien niet. Het is gebaseerd op vrijheid en vertrouwen, en niet op “zoveel mogelijk centen uit mijn klanten persen”. Die boterham met pindakaas en hagelslag verdien ik liever op een transparante en toegankelijke manier.

Zo kies je een transparante websiteaanbieder

Ik kan me goed voorstellen dat je als leek moeite hebt om door de bomen het bos te zien in het enorme aanbod aan webdesigners, webhostingaanbieders en domeinregistratiesites. Dus je kiest iets waarvoor je vaak reclame hebt gezien, of de goedkoopste aanbieder die je via Google hebt kunnen vinden.

Maar dat is soms dus niet de handigste keuze. Ben je toch niet tevreden over de geleverde diensten, dan kan het een ware pain in the ass zijn om weg te verhuizen.

Hier kun je op letten of naar vragen:

  • Word jouw website deel van een multisite netwerk of krijg je je eigen WordPress installatie?
    In het eerste geval: wegwezen!
  • Is het mogelijk om je eigen website 100% te beheren? (Los van of je dat wilt – je moet in ieder geval de mogelijkheid hebben.)
  • Worden er premium plugins gebruikt tijdens het bouwen? Welke? Zijn die licenties overdraagbaar? Hoe werkt dat en hoeveel kost dat in het geval dat je weg wilt verhuizen?
    Kan de websiteaanbieder in kwestie daar geen antwoord op geven, dan is daar kennelijk niet goed over nagedacht.
  • Worden alle diensten ook los aangeboden?
  • Kan de websiteaanbieder in kwestie de technische / praktische gang van zaken op zo’n manier uitleggen dat je het ook daadwerkelijk snapt? Of word je bang gemaakt met een waterval aan vaktermen?

Zo verhuis je weg uit een vendor lock in situatie

Ben je niet tevreden over je huidige aanbieder, maar zit je in een vendor lock in situatie? Ook daar heb ik tips voor.

  • Je eerste stap is om een nieuwe, transparante aanbieder te zoeken en daarmee in gesprek te gaan. Die kan je op zijn minst overzicht bieden van de te nemen stappen.
  • Check bij je huidige aanbieder met welke premium licenties je allemaal te maken hebt, of het mogelijk is om die mee te nemen en hoeveel dat kost. Check ook hoeveel het je kost om die licenties zelf aan te schaffen.
  • Soms is het handig om een proefkopie te maken van een website, om te kijken wat er allemaal wel en niet meeverhuist. Je kunt doorgaans niet zien dat je in een multisiteconstructie zit en dit voorkomt nare verrassingen.
  • Bepaal met je nieuwe aanbieder de vervolgstappen: Is de website goed verhuisbaar? Hoe zit het met de betaalbaarheid van licentieoverdracht? Of kun je beter zelf nieuwe licenties aanschaffen? Of is het zo’n drama dat je beter een nieuwe website kunt laten bouwen? (Dit is is sommige multisiteconstructies het geval, niet cool).
  • Je oude aanbieder is verplicht om alle benodigde gegevens te verstrekken om de verhuizing mogelijk te maken. Keep that in mind!

Zit je zelf in zo’n situatie en ben je op zoek naar een andere aanbieder? Boek gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Op de hoogte blijven van alle nieuwe blogposts over duurzaam webdesign en bewuste contentcreatie? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top