Wanneer je van bedrijfsnaam verandert, is het logisch dat ook de naam van je website verandert, en dat je dus een nieuw domein gaat gebruiken. Maar je wilt natuurlijk wel je opgebouwde fanbase meenemen naar je nieuwe domein, en óók je opgebouwde zoekresultaten – superzuur als je dat vanaf 0 opnieuw moet opbouwen. Ik heb het allemaal gedaan, en in deze blogpost geef ik je een uitgebreide checklist om zo’n website rebranding soepel te laten verlopen.

In 2008/2009 (ik weet het niet meer precies) ben ik begonnen met bloggen. Eerst als beautyblogger, want dat was toen helemaal hip. En omdat het gros van de beautybloggers een allitererende naam had gekozen, vond ik dat ik dat ook moest. Het resultaat: CherryCharlie. Ik houd van kersen, en Charlie is de afkorting van Charlotte, dus helemaal prima.

Maar na een aantal jaar begon ik mezelf te ontwikkelen van beautyblogger naar ecoblogger. Ik schreef steeds meer over duurzaamheid en het buitenleven, en de naam CherryCharlie begon me steeds meer tegen te staan. Maarja, die naam is hoe iedereen mij kende, waar iedereen mij op kon vinden.

Ergens achter in mijn brein begon zich een nieuwe naam te vormen: Ecohobbit. Deze naam draagt veel meer in zich wie ik ben, wat ik doe, en waar ik over blog.

Op een gegeven moment moest ik de sprong gewoon wagen. Een nieuw domein kopen en de boel verhuizen. Maar zo’n nieuwe naam, zo’n website rebranding, dat heeft nog best wel wat voeten in de aarde.

Daarom geef ik mijn ervaring graag door. Zit jij ook in zo’n spagaat, voel je dat je oude naam niet meer bij je past, wil je doorgaan onder een nieuwe naam maar met dezelfde activiteiten? Dan is deze checklist een fijn handvat om niet te verzuipen in alles wat er moet gebeuren tijdens zo’n website rebranding.

Van tevoren

1 – Nieuwe naam verzinnen

Het eerste wat je natuurlijk moet doen is een nieuwe naam verzinnen. Doe dit niet overhaast, laat dit lekker bezinken. Volgens mij heb ik wel een jaar met de naam Ecohobbit in mijn hoofd rondgelopen voordat ik de stap durfde te nemen.

2 – Domein(en) claimen

Iets wat je al vrij vroeg in het proces kunt doen, is het domein kopen wat bij jouw naam past. Ik heb bijvoorbeeld ecohobbit.nl én ecohobbit.com gekocht. Doe dit wel zo vroeg mogelijk. Een .nl domein is vrij goedkoop: inclusief BTW €12,34 per jaar. Je kunt het altijd weer opzeggen als het toch niet is wat je zoekt.

3 – Stel je trouwe fans op de hoogte van je plannen

Ben je zeker van je naam, en van plan het hele proces in gang te zetten? Dan kun je je trouwen fans op de hoogte gaan stellen van je plannen. Als eerste je nieuwsbrief, vervolgens je social media.

4 – Logo & huisstijl

Wil je niet alleen je naam omgooien, maar ook je huisstijl? Zorg dan in deze voorbereidingsfase ook alvast voor een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Voer deze nieuwe huisstijl ook door in je nieuwsbrieven.
Wat ik heb gedaan tijdens de overgangsfase, is het oude logo kleiner maken en dan het nieuwe logo er groot onder plaatsen. Zo was het voor mijn fans duidelijk dat het nog steeds dezelfde nieuwsbrief van dezelfde blogger was, maar konden ze ook alvast wennen aan de nieuwe naam.

De verhuizing

5 – Hosting regelen

Het eerste wat je moet doen is je hosting regelen. Hier komt je nieuwe site te staan.

Lastig? Je kunt je hosting en verhuizing ook door mij laten regelen.

6 – Content verhuizen

Verhuis de content van je oude domein naar je nieuwe domein. Doe dit achter de schermen: laat je oude domein voor het moment nog even actief, en zorg dat je nieuwe domein in maintenance mode staat. Ook kun je in WordPress aangeven dat zoekmachines je nieuwe site nog niet moeten indexeren.
Ook kun je van de gelegenheid gebruik maken om verouderde pagina’s (bijvoorbeeld je about pagina waar je al 5 jaar niks aan hebt veranderd) te updaten, of overal je nieuwe huisstijlsausje overheen te gooien.

7 – Neem je volgers mee in het proces

Houd je trouwe fans – nieuwsbriefabonnees, social media volgers – op de hoogte van het proces. Zo worden ze al een beetje vertrouwd met je nieuwe naam.

8 – Social media accountnamen aanpassen

Pas je social media accounts alvast aan, zodat je nieuwe username overeenkomt met je nieuwe bedrijfsnaam / domein. Vergeet niet om ook de social media links op je oude en nieuwe website aan te passen, en in je nieuwsbrief.

9 – Nieuwsbriefinstellingen en inschrijfformulieren

Verifieer je nieuwe domein in je nieuwsbriefsoftware. Bij Mailerlite kun je meerdere domeinen tegelijk koppelen aan een account. Zo kunnen je oude en nieuwe website eventjes naast elkaar bestaan, erg praktisch bij zo’n website rebranding.
Dupliceer je oude inschrijfformulieren en pas ze aan voor je nieuwe website. Vervang de oude formuliercodes die je hebt meeverhuisd naar je nieuwe website, door de nieuwe formuliercodes. Pas ook je automations aan, zodat ze de inschrijvingen via de nieuwe formulieren oppikken.

10 – Nieuwe website live zetten

Haal je nieuwe website van maintenance mode af, en zet je oude website op maintenance mode. Vink in je WordPress instellingen aan dat je nieuwe website vanaf nu geïndexeerd mag worden door zoekmachines, en je oude website niet meer.

11 – Vertel het grote nieuws aan de buitenwereld

Spreekt voor zich. Roep van de daken dat jij een nieuwe bedrijfsnaam en nieuwe website hebt!

Na afloop

12 – Oude hosting opzeggen

Is alles verhuisd? Geen missende informatie meer? Helemaal gesettled? Dan kun je de definitieve stap zetten om je oude website te verwijderen en de hosting daarvan op te zeggen. Was voor mij wel een dingetje hoor. Dat maakt het allemaal écht. Geen weg terug. Houd wel je oude domeinnaam nog een tijdje aan!

13 – 301 permanent redirect

Very very very important: Houd je oude domeinnaam nog minimaal een jaar aan. Hoe langer je die domeinnaam hebt gehad, hoe bekender je onder die naam was en hoe meer websitebezoekers je had, hoe langer je hem moet aanhouden. Je wilt namelijk niet dat iemand anders dat domein direct opkoopt en van jouw opgebouwde online reputatie gaat profiteren.
Stel een 301 permanent redirect in naar je nieuwe domein. Zo wordt al het verkeer naar je oude website automatisch doorgestuurd naar je nieuwe website. Geef aan dat het pad achter je domein ook meegenomen moet worden, anders verwijst alles naar de homepage 😉

14 – Google Search Console

Had je je oude website bij Google Search Console aangemeld? Doe dit dan ook voor je nieuwe website. Bij je oude website kun je onder Instellingen >> Adreswijziging aangeven dat je website is verhuisd en dat je zoekresultaten overgezet moeten worden. Dit werkt het beste als je de complete site-architectuur 1 op 1 hebt verhuisd.
Maakte je nog geen gebruik van Google Search Console? Dan is dit een heel goede reden om beide sites toch aan te melden. Vooral als je oude website veel verkeer vanuit Google had.

Google Search Console

15 – Analytics

Maak een nieuwe analytics account aan voor je nieuwe website, wat voor aanbieder je hier ook voor gebruikt. Moet je je analyticsaccount op je site verifiëren met een stukje code? Vervang dat dan – want als je het 1 op 1 hebt meeverhuisd, dan slaat dat nog op je oude website.

16 – Affiliates aanpassen

Maak je gebruik van affiliate links? Pas dan je accounts aan. In sommige gevallen is dat een kwestie van alleen je accountnaam aanpassen, in andere gevallen moet je ook de code op je website updaten. Loop sowieso AL je affiliate links na om ze te updaten. Beter voor niets geüpdatet dan dan je clicks en inkomen misloopt.

17 – Social media verifiëren

Heb je je site laten verifiëren op bepaalde social media kanalen, zoals Pinterest? Loop dan die instellingen even na en verifieer je nieuwe domein.

Hoera! Je website rebranding is een succes! Houd er rekening mee dat je statistieken in het begin wel een beetje inkakken, maar veel minder dan wanneer je de boel verhuist zonder de 301 redirects enzo. Ook gaat het herstel veel soepeler.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij al die techniek? Ik help je graag! Boek vrijblijvend een kennismakingsgesprek.


Vind je dit een interessant artikel? Sharing is caring! 👇🏻

Winkelwagen
Scroll naar top