Wanneer je een website bouwt of laat bouwen, kom je vroeg of laat op dat punt dat je teksten moet schrijven. Voor sommigen een fluitje van een cent, voor anderen wat lastiger. Om je op weg te helpen zijn hier 11 vragen die je jezelf moet stellen wanneer je je webteksten gaat schrijven. Of herschrijven – wanneer ze verouderd zijn, of je om een andere reden niet meer tevreden bent met wat er staat. Wanneer je op deze vragen antwoord kunt geven, heb je een goed idee van wie je bent, wat je doet, en waar je voor staat. En dat maakt het een stuk makkelijker om richting te geven aan jouw websiteteksten.

1 – Wat is het doel van je website?

Je hebt niet zomaar een website. Je hebt er een bedoeling mee. Als ondernemer wil je graag je producten of diensten verkopen, als vereniging wil je leden werven, als stichting wil je donaties binnenhalen. Just to name a few.

2 – Wat wil je dat iemand gaat doen na het lezen van een pagina?

Wanneer iemand onderaan een bepaalde pagina op jouw website is aangeland, wil je natuurlijk niet dat hij het tabblad wegklikt. Wat is logisch om jouw lezer op dat punt te laten doen? Dit kan per pagina verschillen.

3 – Wie ben jij?

Jouw klanten willen weten met wat voor persoon ze in zee gaan. Zeker wanneer je ZZP’er bent, ben JIJ je bedrijf. Stel jezelf voor en verstop je niet achter je bedrijfsnaam en logo.

4 – Wat zijn jouw normen en waarden?

Jouw normen en waarden bepalen een groot deel van jouw karakter en de manier waarop je te werk gaat. En wanneer je ze ook in je websiteteksten verwerkt, trekt dat klanten aan met dezelfde normen en waarden aan – jouw ideale klanten!

5 – Waar word jij gelukkig van?

Wat maakt jou gelukkig in je leven? En wat is jouw favoriete onderdeel van je werk? Het is belangrijk dat jij gelukkig wordt van je werk. Wanneer je een website bouwt, kun je je websiteteksten zo schrijven dat je het accent legt op het soort werk waar jij gelukkig van wordt. Ik bedoel, not much sense om diensten te accentueren waar je eigenlijk helemaal niet blij van wordt, right?

6 – Wat wil jij van het leven?

Je leeft niet om te werken, maar je werkt om te leven. Heel belangrijk om niet uit het oog te verliezen. Hoe is die verhouding nu eigenlijk? Wat wil jij het liefste doen met jouw leven? Hoe kun je jouw website inzetten om die balans te vinden en wat voor teksten heb je daarvoor nodig?

7 – Hoe verhoudt jouw bedrijf zich tot jou, je leven en jouw waarden?

Waarom ben jij eigenlijk gaan ondernemen? Voor de vrijheid? Om te doen wat je zelf wilt? Om een verschil te maken in de wereld? Om het duurzamer aan te pakken dan de concurrent? Wat voor rol speelt ondernemen in jouw leven? Dit zegt een hoop over jou.

8 – Welk probleem los jij op voor je klanten?

Of om het net wat anders te formuleren: Welke wens vervul jij? Zorg dat het superduidelijk is wat jij kunt betekenen voor je klant, en waarom dat hun leven makkelijker en beter maakt. Probeer je echt in hen te verplaatsen.

9 – Wat vind jij belangrijk in je werk?

Wat jij belangrijk vindt in je werk, kan je onderscheiden van je concurrent. En natuurlijk wil je dat op je website zetten! Neem bijvoorbeeld verschillende webdesigners. De ene onderscheidt zich misschien met meer aandacht voor grafisch design, de andere door geweldig gevoel op het gebied van structuur en navigatie, en weer een derde door extra aandacht voor de milieu-impact van internetgebruik. En natuurlijk kun je meer van dat soort eigenschappen bezitten.

10 – Wat wil jij jouw klanten bijbrengen?

Klanten geven iets uit handen aan jou. Maar voor vertrouwen is het ook belangrijk dat je ze wat basiskennis bijbrengt, zodat ze zelf een goed oordeel kunnen vellen of jij bij ze past, kan bieden wat ze nodig hebben. Soms is het voor klanten ook gewoon fijn om te begrijpen wat je voor ze doet.

Zo maak ik er persoonlijk echt een punt van om mijn klanten in eenvoudige taal uit te leggen wat domein en hosting betekent, hoe een website bestaat. Geef begrip en controle, dat creëert vertrouwen.

11 – Wat geeft jou voldoening in je werk?

Je hebt ervoor gekozen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren binnen je onderneming. Daar heb je zo je redenen voor. Wat geeft jou voldoening? De samenwerking? De creativiteit? Het opleveren van een mooi product? Een tevreden klant?

Ik wilde bijvoorbeeld mijn blogskills inzetten voor anderen, en ben Charlottes Tekst en Media begonnen met vooral tekstgerelateerde werkzaamheden. Copywriting, correcties, transcripties. Maar daar vond ik al gauw niks aan. Uiteindelijk trok ik veel meer naar het webdesign. De techniek, de creativiteit. En qua schrijven haal ik veel meer voldoening uit kennisoverdracht en anderen inspireren.

Sommige van deze vragen zijn niet de makkelijkste. Andere kun je waarschijnlijk direct beantwoorden. Denk er vooral niet teveel over na, maar vertrouw op je intuïtie. Welk antwoord komt er het eerste bij je op?

Succes!

Winkelwagen
Scroll naar top