Wanneer je Instagram veel gebruikt als marketingkanaal, kan het handig zijn om een speciale link in bio pagina te maken, in plaats van op dat plekje enkel je homepagina te zetten. Apps als Later bieden je die optie ook, maar het is natuurlijk veel mooier als jouw link in bio landingspagina jouw eigen URL heeft en er precies zo uitziet als jij wilt. Ik laat je zien hoe ik dat heb gedaan.

Dit is mijn basis

  • WordPress
  • Gutenberg block editor
  • Astra theme (Brainstorm Force)

Deze plugins heb je verder nodig

  • Yoast SEO (Team Yoast)
  • Search Exclude (Roman Pronskiy)
  • Kadence Blocks (Kadence WP) en/of Ultimate Addons for Gutenberg (Brainstorm Force)

Het globale ontwerp

In principe bestaat je pagina uit 3 onderdelen: je logo, een paar knoppen naar pagina’s die jij belangrijk vindt, en een blogfeed. Maar natuurlijk kun je ook andere dingen toevoegen die jij handig vindt, zoals uitgebreide contactgegevens of een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief.

De meeste mensen zullen deze pagina waarschijnlijk bekijken op hun mobiel, omdat de meeste mensen Instagram op hun mobiel gebruiken. Maar je wilt natuurlijk dat de pagina er ook mooi uitziet als desktopvariant.

Deze onderdelen zijn geplaatst in 2 blokken (“row layout” in Kadence, “sectie” in Ultimate Addons). Het blok met logo en knoppen is wat smaller, zodat het er ook mooi uitziet op desktop. Het blok met de blogfeed is paginabreed, simpelweg omdat dat praktisch is.

Als je wilt dat de knoppen een andere breedte hebben dan je logo, kun je hier natuurlijk drie blokken van maken.


Zo maak je je custom link in bio pagina

1 – Prepareer je pagina

Maak een pagina aan, geef hem een handige titel en maak van de URL slug iets als linkinbio, link-in-bio, instagram – you get the idea.

Ga in je berichtinstellingen naar het kader Astra Instellingen en zet de zijbalk, alle header opties, titel, uitgelichte afbeelding en footer allemaal uit. Zo heb je een compleet lege pagina.

Kies bij Content Layout voor Volledige breedte / Uitgerekt. Zo is je inhoud paginabreed van rand tot rand en kun je zelf per blok aangeven hoe breed het maximaal mag worden.

2 – Blok 1: Logo en knoppen

Voeg aan je lege pagina een Kadence row layout (of UAG sectie) met 1 kolom toe en geef hem een comfortabele breedte, vergelijkbaar met een prettig leesbare blogpost. Bij Kadence kun je kiezen voor “content max width inherit from theme”. Je kunt ook handmatig een breedte kiezen.

Ik ga vaak voor iets tussen de 800 en de 1000 px. Op desktop is het dan mooi ingeperkt aan de zijkanten, op mobiel net zo breed als het scherm.

Geef je blok wat padding – ik gebruik voor de zijkanten vaak 15px en voor de boven- en onderkant vaak 25 of 50 px.

Voeg in je row layout / sectie je logo toe als afbeelding (gecentreerd). Voeg een link naar je homepage toe aan je logo, kan nooit kwaad.

Daaronder plaats je één of meerdere knoppen. Kadence, UAG en WordPress hebben hier allemaal wel een Gutenberg block voor, het is maar net in welke mate je ze wilt kunnen customizen. Stapel de knoppen boven elkaar op desktop, tablet en mobiel.

3 – Blok 2: Blogfeed

Voeg onder je eerste row layout / sectie een tweede toe, ook weer met 1 kolom. Zorg dat deze paginabreed is, maar geef ook deze netjes (dezelfde) marges.

Voeg hierin een blogfeed toe. Dit kan een raster carroussel of masonry raster zijn, net wat jij mooi of prettig vind. Zelf heb ik voor een raster gekozen dat op desktop 3 kolommen telt, op tablet 2 en op mobiel 1. Ik laat alleen de laatste 6 berichten zien, om overwhelm bij de lezer te voorkomen.

Mijn favo manier is het berichtenraster van UAG, maar Kadence heeft eenzelfde functie en WordPress zelf heeft ook een Gutenberg block om een berichtenfeed in te voegen.

4 – Pagina onzichtbaar maken

Nu komt dé truc: je wilt natuurlijk dat je deze pagina alleen zichtbaar is voor mensen die daadwerkelijk op je link in bio in Instagram klikken. Daarvoor moet je zorgen dat hij niet vindbaar is via de zoekfunctie op je website en ook niet verschijnt in Google zoekresultaten.

Het niet zichtbaar zijn in de zoekresultaten op je website doe je met de plugin “Search Exclude”. Ga in je berichtinstellingen naar het kader Search Exclude en vink Exclude from search results aan.

Het niet vindbaar maken in Google doe je met Yoast (en waarschijnlijk gebruik je dat al voor de handige SEO-hulp. Zo niet: doen). Ga in je berichtinstellingen naar het kader Yoast SEO, tabblad SEO, kopje Geavanceerd. Beantwoord de vraag Sta zoekmachines toe om dit bericht te tonen in zoekresultaten? met Nee.


Voorbeeld bekijken

Wil je een voorbeeld ter inspiratie? Check dan mijn eigen link in bio pagina. Speel wat met de browsergrootte of bekijk hem op desktop en mobiel om te zien hoe de layout eruit ziet op verschillende apparaten.

Scroll naar top

Leer waardevol en inspirerend bloggen

Nieuwe workshops op 22 en 24 juni